”The Iron Knight” gör världspremiär i Jönköping

”The Iron Knight” är resultatet av ett unikt samarbete mellan tekniker, ingenjörer och konstruktörer på Volvo Lastvagnar. Med 2 400 hk under huven ska lastbilen försöka slå nya internationella hastighetsrekord. Världspremiär blir det i Volvos monter på Elmia Lastbil, där lastbilen för första gången visas upp publikt.

Med racingföraren Boije Ovebrink bakom ratten ska ”The Iron Knight” försöka slå världsrekordet i kategorierna 500 och 1 000 meter från stillastående. Den 24 augusti går rekordförsöken att se på Volvo Lastvagnars kanaler i sociala medier. Se uppladdningen inför rekordförsöken här.
”The Iron Knight” står utställd i Volvos monter under hela mässan. Boije Ovebrink, som körde den, berättar om världsrekordförsöket under korta seminarier i montern.
– För att slå ett internationellt hastighetsrekord krävs prestanda utöver det vanliga. I-Shift Dual Clutch är den bästa tänkbara växellådan för ändamålet eftersom den behåller vridmomentet på drivhjulen under växlingarna, precis som i en racerbil. Tack vare den kan ”The Iron Knight” accelerera utan att tappa viktig tid under växling, säger Niklas Öberg, Chief Engineer på Volvo Lastvagnar.

En ordentlig utmaning och ett tekniskt drömprojekt. Så beskriver teamet bakom ”The Iron Knight” arbetet med den specialbyggda lastbilen. Drivlinan är i grunden baserad på samma drivlina som i en Volvo FH, men kraften i motorn har pressats maximalt.
– ”The Iron Knight” är ett perfekt sätt att visa upp den kompetens och innovationskraft som finns inom Volvo Lastvagnar. Samtidigt är ambitionen att arbetet ska generera nya insikter till tekniska och konstruktionsmässiga lösningar. Delar av detta kan vi sedan föra in i våra serietillverkade lastbilar, säger Claes Nilsson, vd på Volvo Lastvagnar.

För mer information om Elmia Lastbil kontakta:

Annika Brandin, mässansvarig, tel: 036-15 20 05, annika.brandin@elmia.se
Fredrik Jarl, kommunikationsansvarig, tel: 036-15 21 35, fredrik.jarl@elmia.se