Stor industrisatsning på Elmia i maj -  Möbel-, snickeri- och inredningsbranschen blir prioriterad målgrupp.

Stor industrisatsning på Elmia i maj - Möbel-, snickeri- och inredningsbranschen blir prioriterad målgrupp.

Den 8-11 maj 2012 är det premiär för en ny mässa för de tillverkande företagen inom möbel-, snickeri- och inredningsbranschen – Elmia Material & Maskin. Mässan kommer utgöra en del i en stor satsning där Elmia Polymer, Elmia Automation och Elmia Svets också ingår.
- Fördelen med att arrangera dessa fyra mässor parallellt är att vi tar ett industriellt helhetsgrepp för branschen. Här fokuserar vi på affärer och erbjuder besökaren en effektiv marknadsplats där allt från maskiner, produktionsteknik och automationslösningar till material finns samlat, säger Marcus Haraldsson, projektledare för Elmia Material & Maskin.

Automatisering är en av de avgörande frågeställningarna för att svensk industri ska kunna hävda sig i den internationella konkurrensen. Ur det perspektivet kommer Elmia Automation spela en ytterst viktig roll under mässdagarna. Här kommer företag som producerar eller förädlar automationsprodukter och -system för den svenska tillverkande industrin ställa ut.

- Denna industrisatsning ligger helt rätt i tiden, säger Thomas Strand, företagsrådgivare på Trä- och Möbelföretagen och fortsätter. Ökad automation är en högaktuell frågeställning för våra medlemsföretag. Dessutom ökar materialmixen hela tiden. Därför är jag nyfiken på vad samkörningen av Elmia Polymer och Elmia Material & Maskin kan innebära.

Ett annat viktigt skäl till varför Elmia Material & Maskin får en egen plats på denna industrisatsning är Jönköpings geografiska läge. Elmia ligger mitt i det bearbetande industrisverige i allmänhet och landets möbel-, snickeri- och inredningstillverkare i synnerhet. På mindre än en och en halv timmes bilresa från Jönköping finns bland annat Träcentrum i Nässjö, de många snickerierna på småländska höglandet, Möbelriket med Lammhult i spetsen, inredningsklustret i Tibro och den stora koncentrationen av kökstillverkare på Västgötaslätten. Dessutom finns en stor del av branschens leverantörer i närområdet.

- Koncepten för Elmia Material & Maskin och Elmia Polymer är identiska, då de definieras av sina respektive branscher. Genom att addera Elmia Automation och Elmia Svets som spänner över flera branscher blir utbudet för besökaren större. Det är i många fall samma personer som besöker den här typen av mässor och i den tidspressade värld som vi alla lever i blir ett industriellt helhetsgrepp allt viktigare. Att mässorna dessutom äger rum på besökarnas hemmaplan är bara ytterligare en bonus, avslutar Marcus Haraldsson.