Rena rama succén för Elmia Städ

Rena rama succén för Elmia Städ

Nya produkter, bättre arbetsmetoder och en ren vit bransch var några av de många områden som Städbranschen Sverige hade i fokus under tre intensiva mässdagar i Jönköping. Tredje upplagan av Elmia Städ befäste återigen att den växande branschen för rengöring och hygien har en självklar mötesplats.

– Vi är väldigt nöjda med mässan och tillströmningen av besökare har varit god. Vi upplever att både medlemmar i Städbranschen Sverige och utställare är nöjda. Vi vill blicka framåt och i år har vi gjort det genom att fånga upp problem som kan förändras i branschen genom att lyfta det i seminariepunkter som berört, till exempel människohandel och ekonomisk brottslighet i branschen, säger Jesper Borrfors, vd för Städbranschen Sverige.

Städbranschen Sverige är sedan 2013 en rikstäckande branschorganisation som samlar verksamhet och intresse för rena, hygieniska, lättskötta och vårdade fastigheter. Bland organisationens viktigaste frågor finns exempelvis att arbeta för en vit bransch utan svartjobb, påverka miljöarbetet och verka för jämställdhet och integration.

Unikt kundmöte

Flera av utställarna betonade vikten av att kunna möta användarna av deras produkter direkt på mässgolvet, ett unikt branschmöte och forum med ett praktiskt fokus.

– Vi är otroligt nöjda med vår medverkan på mässan. Det har varit ett hårt tryck i vår monter med väldigt intresserade besökare. Vi tror absolut att vi kommer att få utdelning för vår medverkan i det långa loppet, säger Liselott Andersson, Marketing Manager Scandinavia på Vileda Professional.

Städbranschen Sverige passade också på att kora Årets Städare och Årets Golvprofil på Elmia Städ. Åsa Behrman, som jobbar på Systembolaget i Kungshamn blev Årets Städare och golvvårdsföretaget Ångtvättbilen utsågs till Årets Golvprofil.

Ung mässa

Elmia Städ arrangeras tillsammans med Städbranschen Sverige sedan 2013, en ung mässa men redan starkt etablerad.

– Det har varit tre intensiva dagar och vi är stolta över att få jobba med en bransch som tar så stort ansvar för yrkesfrågor. Man täcker både produktnyheter och viktiga frågor i arbetslivet. Det märks att det är en bransch med ett mycket stort engagemang och vi ser fram mot det fortsatta samarbetet, säger Henrik Landén, mässansvarig för Elmia Städ.

Elmia Städ arrangerades i år tillsammans med de båda mässorna Elmia Park och Elmia Fastighet, tre mässor och områden som har många beröringspunkter och tillsammans hade drygt 12 000 besök.

Läs mer om Elmia Städ och Årets Städare här: http://www.elmia.se/stad

För mer information om Elmia Städ kontakta Henrik Landén, mässansvarig, tel: 036-15 22 51