Pudriga pasteller och mörk romantik i nästa års rabatter

Pudriga pasteller och mörk romantik i nästa års rabatter

När hösten drar in är nästa års trendspaning för hem och trädgård redan i full gång. Och vi kan avslöja att det lutar åt både romantik och dramatik – och gärna lite praktiskt också, grönt och ätbart. Elmia Garden och Blomsterfrämjandet har koll på trädgårdstrenderna för 2016.

För sjunde året i rad tar Elmia Garden tillsammans med Blomsterfrämjandet fram tre trädgårdstrender för nästa år, tre tydliga och inspirerande avstamp som kommer att prägla det kommande året. De tre trender som gäller för 2016 är Dark Forest, Blomster Couture och Stadsodlarens Trädgård. Tre helt olika inriktningar, men samtidigt också tre tydliga tidsmarkörer, olika stilar som präglar oss i vår samtid.

– Trender dyker sällan upp från ingenstans, de är oftast en fortsättning på eller en reaktion mot något annat. Efter många års ljust och fräscht-dominans är vi redo för något mer dramatiskt och mörkt såväl när det kommer mode som inredning och trädgård. I det flödet hittar vi trenden vi valt att kalla Dark Forest, säger trendspanaren Charlotte Frey Svidén.

Mustigt och uttrycksfullt

Dark Forest står för mustigt och uttrycksfullt. Tänk blod och sammet så hamnar du rätt – mörka, starka färger med växter som mörkröda rosor, alunrot, murgröna, nejlika, cyklamen, begonia, dahlia och palettblad. Spännande och läckra kombinationer väntar den som vågar mixa sig fram med färg och form, låta coola bladverk lyfta fram lysande färger, gärna ihop med brons och svarta textilier.

Blomster Couture är pudriga pasteller och klassiska svenskodlade krukväxter. Milda färger kombineras med marmor, guld, glas och mässing och ger en känsla av både romantik och lyx. Bland växttipsen finns till exempel pärlhyacint, suckulenter, fuchsia, kornettblomma, rosenskära, blåklint och jätteverbena.

– Blomster Couture är ett av de många fenomen som uppstått nu när alla odlar. Då ökar möjligheterna till smalare nischer, säger Charlotte Frey Svidén.

Stadsodlat ätbart

Den tredje trenden, Stadsodlarens trädgård, är desto bredare.

– Den är en fortsättning på något vi sett växa fram under många år. I den här trenden har vi satt upp ett finger i luften för att känna hur stadsodlandet kommer att se ut under just 2016, säger Charlotte Frey Svidén.

Och nu kommer de klassiska gamla växterna allt mer i fönster och på balkong. Det lyser av pelargoner och växter som ger något ätbart, grönsaker och kryddor, i härliga mixer. De ljusa färgerna kombineras gärna med material som zink och juteväv. Och kunskapen om ursprung står i centrum, att veta vad och varför man odlar.

Trädgårdstrenderna för 2016 premiärvisas på Elmia Garden 29-30 september i Jönköping.