HusbilsAnnika på Destinationsscenen.

Pressinbjudan: Inspiration, resmål och friheten med det mobila livet i fokus på Elmia Husvagn Husbil 2024

Den 11-15 september är det återigen dags för Nordens största mässa för det mobila livet. Elmia Husvagn Husbil samlar varje år mellan 30–35 000 besökare till fem festliga dagar fyllda av 2025 års nyheter, reseinspiration, destinationstips och värdefull kunskap.

2025 års nya campingfordon och tillbehör kommer att visas då Elmia Husvagn Husbil presenterar det stora utbudet på den svenska marknaden. De ledande varumärkena finns på plats tillsammans med sina återförsäljare.

- Mässan arrangeras i en orolig tid, men vi ser flera ljusglimtar för branschen med fler räntesänkningar, stabiliserade elpriser och inflationen som börjar plana ut, säger Klas Brandt, mässansvarig för Elmia Husvagn Husbil. Vi ser fram emot att träffa alla branschaktörer och besökare på plats. Intresset för det mobila livet fortsätter att vara starkt.

Mer reseinspiration och vanlifeområde – årets nyheter

I år ökar vi pulsen och inspirationen kring resandet och flyttar in i Elmias kongresshus med destinationsutställare och ett fullspäckat scenprogram på Destinationsscenen. Här tipsas om resmål i när och fjärran, med långväga äventyr, upplevelser och upptäckter i närområdet. GlampingExplorer berättar om att resa och leva i Europa med plåtis och husvagn året runt, HusbilsAnnika talar om friheten med det mobila livet, FREEDOMtravel tipsar om resor till Hälsingland och Siljan och vi får följa med på campingäventyr med åttabarnsfamiljen Team Enerfalk. Vi gästas också av The Swedish Family driver en av Sveriges största Youtube-kanaler som kommer att berätta om sina favoritdestinationer och lärdomar från olika resor.

Nytt för i år är mässans vanlife-område på Utomhusområdet utanför Hall B. Torsdag-söndag finns fyra generationer campervans på plats för att ge massor av tips och inspiration med flera representanter för olika fordon. Vanlife Sverige medverkar även på Destinationsscenen.

Campingköket gästas av kända matkreatörer såsom Tess Medina, vinnaren av Sveriges Mästerkock 2024. Husbilsskolan och Forsbergs Fritidscenter håller tekniska föreläsningar. På mässan finns aktiviteter för alla åldrar med Campingbio, Oktoberfest, danskvällar med Fernandoz och Highlights.

Se hela dagsprogrammet här >>

Pressackreditering och anmälan till pressträff 11 september, kl 11.00

Välkommen till vår pressträff onsdagen den 11 september, kl 11.00 på Destinationsscenen i Rydbergsalen i kongresshuset på Elmia. Då presenterar vi bland annat branschens nuläge och lyfter teknik- och skattefrågor. Från kl 10.30 serveras kaffe/te och fralla utanför lokalen. Anmäl dig till fikat senast 26 augusti.

Pressackreditera dig här >>

Varmt välkommen!