Pressinbjudan 2022: Inspiration, passion & knowledge på Elmia Garden

Pressinbjudan 2022: Inspiration, passion & knowledge på Elmia Garden

Den 28-29 september hälsar vi välkomna till Elmia Garden – trädgårdsbranschens stora mötesplats. Här gror och spirar kunskap, affärer och relationer. Drygt 130 utställare från 8 länder finns på plats för att visa upp sina produkter. Mässans stora nyhet är Elmia Gardenbutiken – vår egen trädgårdshandel. På programmet finns även den prestigefyllda blomsterbinderitävlingen Flower Grand Prix som arrangeras i både en elitklass och en debutantklass.

Elmia Garden är trädgårdsbranschens stora mötesplats. Utställarna är många och säljer växtmaterial, krukor, trädgårdsdekorationer, redskap, odlingsteknik samt andra produkter och tjänster inom den gröna näringen.

Några av mässans höjdpunkter

• Årets nyhet: Elmia Gardenbutiken – det lönsamma kundvarvet.Välkomna in i vår alldeles egen trädgårdshandel och se, känn och upplev ett levande exempel på en lönsam butik. Jeanette Brorsson-Ekelund från Hasselfors Garden kommer hålla sitt seminarium ”Det lönsamma kundvarvet” inne i butiken och guidar oss igenom köpresan och hur vi kan planera våra butiker för att öka försäljningen och få nöjdare och gladare kunder.
  • Projektet Syret JKPG
    En annan nyhet på årets mässa är att representanter från det kommunala projektet Syret JKPG ställer ut sina hantverk och produkter i en monter på mässan. Syret JKPG är ett gemensamt projekt mellan JKPG kommun, Region Jönköpings län och Science Park. Syftet är att på olika sätt skapa bättre förutsättningar för bland annat yrkesverksamma bildkonstnärer, kreatörer, designers och formgivare i hela Jönköpings län.

Genom att vi på Elmia skapar en plats för Syret JKPG på mässan bidrar vi till att även småskaliga kreatörer och hantverkare har möjlighet att får kontakter och en fot in i branschen.
  • Flower Grand Prix
    Prestigefylld tävling i blomsterbinderi för både ledande och blivande florister. De tävlande får två hemliga uppdrag som presenteras först i samband med tävlingen. Tävlingsledare är Nicklas Jensen.
  • Elmia Garden Trends 2023 presenteras
    Jan Rundgren, designer och trendexpert, gör en exklusiv presentation av de kommande trädgårdstrenderna för 2023. Trenderna visas med tillhörande växter, material och färger för att hjälpa dig vid inköp.
  •  Kunskapslyftande seminarier på scenen i hall C
    Från scenen i hall C blir vi fyllda med både inspiration och kunskap. Våra föreläsare lyfter blomstertrender, invasiva arter, ovanliga ätbara växter, hållbar floristik, gröna byggnader bland mycket annat. Se vilka som föreläser här.

• Årets trädgårdsprodukt
    Under Elmia Garden avslöjas de nominerade till Årets trädgårdsprodukt 2023. Även vinnaren från 2022 – By Benson – uppmärksammas under mässan.
  • Årets trendbutik
    De tävlande butikerna visas upp i Elmia Gardenbutiken. Vinnaren koras genom en prisutdelning på scenen i hall C.

Mässans öppettider

Onsdag 28 september 2022: 09.00 - 18.00

Torsdag 29 september 2022: 09.00 - 16.00

Elmia Garden hälsar media och branschen varmt välkomna!