Ny metod att torka trä kan ersätta kol i kraftverken

Ny metod att torka trä kan ersätta kol i kraftverken

Kol var i begynnelsen biomassa som under många miljoner år förvandlades till ett extremt torrt och energirikt bränsle. På mässan och konferensen World Bioenergy 25-27 maj presenterar det svenska företaget Torkapparater AB ny teknik som gör samma sak med färsk biomassa. Metoden kan även användas inom andra områden.

Torkapparater har sedan 1937 utvecklat teknik för torkning av olika material. Kunderna fanns från början inom kemisk industri och gruvor. Idag handlar det om mer miljödrivna verksamheter som torkning av biomassa och slam samt termiska processer för olika material.

Nyheten på World Bioenergy handlar om torrefiering. Metoden är känd sedan länge och innebär att trä torkas i syrefri miljö vid cirka 300°C.

– Resultatet är ett kolliknande material med stor potential att bli ett miljövänligt alternativ till kol i befintliga kraftverk, förklarar Johan Lilliehöök, försäljningsansvarig på Torkapparater.

Energisnål process

Torkapparater har utvecklat en effektiv och energisnål process. Den presenteras för första gången för en vidare krets under World Bioenergy. Förenklat ser lösningen ut så här: I processen bildas gaser som bland annat innehåller tjära. Dessa används som bränsle i processen. Det krävs begränsade mängder tillskottsenergi.

I nästa steg ökar torrefieringen bränslets energidensitet, vilket innebär att mycket mer energi kan transporteras på en lastbil. Alla som gjort en livscykelanalys vet att transporterna blir en allt viktigare faktor både vad gäller kostnader och miljöpåverkan. Lägre logistikkostnader är en viktig drivkraft för torrefiering.

Under 2010 ska Torkapparater starta en pilotanläggning i industriell skala för att i detalj studera och utveckla processen. Parallellt arbetar man med andra tekniker för framställning av energieffektiva biobränslen, med pyrolys och gasifiering, vilka arbetar vid högre temperaturer.

30 procent mindre energi

På World Bioenergy presenterar Torkapparater även erfarenheterna av en annan typ av torkanläggning. Den togs i drift i slutet av förra året hos pelletstillverkaren Rindi i Älvdalen, Sverige. För första gången används både en bandtork och en trumtork i en tvåstegsprocess för att torka materialet. Värmen från trumman återvinns i bandtorken, vilket sänkt energiförbrukningen med 30 procent.

Detta och mer därtill presenteras av Torkapparater AB på World Bioenergy 25-27 maj 2010 i Jönköping, Sverige.

Bilder till artikeln och mer pressinformation finns på http://www.elmia.se/en/worldbioenergy/Press/Press-releases1/

Kontakta gärna:

Jakob Hirsmark, Elmia AB, Exhibition manager World Bioenergy,