Satsningen Årets unga ledande kvinna syftar till att lyfta fram fler ledarförebilder. Under en del av 2019 kommer VD-posten på mässbolaget Elmia i Jönköping tillfälligt förstärkas av en kvinna under 35 år som uppvisat goda resultat i sitt ledarskap.

Elmia söker vikarierande VD i samarbete med Årets unga ledande kvinna

Under en del av 2019 kommer VD-posten på mässbolaget Elmia i Jönköping tillfälligt förstärkas av en kvinna under 35 år som uppvisat goda resultat i sitt ledarskap. Vikarien kommer att tas fram inom ramarna för initiativet Årets Unga Ledande Kvinna vars syfte är att synliggöra unga, kvinnliga ledarförebilder i Jönköpings län.

– Den här satsningen handlar både om att ge duktiga talanger en chans att samla nyttig erfarenhet som ledare och samtidigt boosta sitt CV med VD-erfarenhet, säger Lotta Frenssen, VD på Elmia. Men lika mycket handlar det om att ge mig själv och resten av Elmias organisation en chans att ta del av nytänkande ledarskap.

– Personen som slutligen får uppdraget kommer få ett par intensiva månader där verksamhetsutveckling, kompetensförsörjning, prioritering och beslutsfattande kommer vara en del av vardagen, fortsätter Lotta Frenssen.

Jönköpings län Sverige-sämst på ledande kvinnor
Årets Unga Ledande Kvinna startades för tre år sedan efter att Ledarnas Jämställdhetsbarometer visat att Jönköpings län ligger i botten vad gäller andelen kvinnor på ledande positioner, endast 28%. 2017 års barometer visade att det endast fanns två kvinnliga vd:ar på de 50 största företagen i länet.

– Även om det sker förbättringar så kan ju ingen som eftersträvar jämställdhet i samhället och i regionen vara nöjd med de här siffrorna. Vi är det i alla fall inte, säger Ida Rydh, projektledare för Årets Unga Ledande Kvinna. Detta är ett omfattande strukturellt problem som kräver insatser av många och på bred front och att lyfta fram förebilder tror vi är en del av lösningen.

Om projektet
Årets unga ledande kvinna syftar till att öka jämställdheten bland länets ledare genom att lyfta fram förebilder. Initiativtagare är Ridsportalliansen Jönköping och satsningen förverkligas genom stöd av Poolia, Hall Media, Combitech, Saab, IKEA, Länsförsäkringar Jönköping, Jönköping Energi, Länsstyrelsen i Jönköpings län, HSB Göta, PwC, Cybercom, Elmia och Jönköpings kommun.

Lotta Frenssen, VD Elmia: 036-15 20 00

Ida Rydh, projektledare Årets unga ledande kvinna: 0730-41 00 97