Mässa på Elmia gav Kranman fart på affärerna

Det var ingen dans på rosor när Åke Johansson startade Kranman för åtta år sedan. En vändning kom när företaget ställde ut i egen monter på SkogsElmia.
- Det var nära att jag hade gett upp, säger Åke Johansson.
När Kranmans verksamhet tog sin början 2001 var det med en prototyp av en griplastare till fyrhjulingar. Det var man då ensamma om på marknaden. Med tiden har företaget utvecklat sortimentet med en rad egna produkter, men i första hand är det tillbehör till just fyrhjulingar och mindre traktorer som är kärnan i verksamheten.
- Vi ser oss som ett innovativt företag som inte köper in några produkter utan tillverkar allt själva, säger Åke Johansson.
Men trots att Kranmans griplastare var efterfrågade så var de första åren i företagets historia tuffa. 2003 togs ett beslut som innebar något av en nystart.
- Det var så trögt i början att det var nära att jag hade gett upp. Men så hade vi en egen monter på SkogsElmia och det blev mycket lyckat. Vi sålde väldigt bra där och just den mässan hade stor betydelse för Kranmans utveckling, säger Åke Johansson.
Idag har företaget tolv anställda med tillverkning i både Sverige och Lettland.
Lagom till årets upplaga av Elmia Wood presenterar Kranman flera produktnyheter. Bland annat är det premiär för en lite större kran avsedd för småtraktorer.
- Det ska bli intressant att se hur den tas emot. Sen är bioenergi stort just nu och det är något som vi har bestämt oss för att satsa på. Därför kommer vi även att visa upp en ny vagn på Elmia som är gjord för brobränsle, säger Åke Johansson, som nu siktar mot nya marknader. - Griplastarna används mer och mer i andra länder, bland annat i Norge, Estland och framförallt i Polen, där vi ser den största ökningen. Jag har stora förhoppningar, för även om Sverige är vår huvudsakliga marknad så ökar exporten hela tiden.

Elmia AB, Box 6066, SE-550 06 Jönköping, Sweden
Tel: +46 36 15 20 00, Fax: +46 36 16 46 92
Internet: http://www.elmia.se/wood
För mer information: Per Jonsson, +46 36 15 21 93, Linda von Essen-Sylvén, +46 36 15 21 08