Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) invigningstalade på öppningen av Elmia Lastbil 2024.

Konkurrenskraft och omställning i fokus på invigningen av Elmia Lastbil 2024

Idag invigdes den 21: a upplagan av Elmia Lastbil i Jönköping. Invigningstalade gjorde infrastrukturminister Andreas Carlson (KD), som betonade betydelsen av konkurrenskraft inom transportsektorn såväl som ett skifte till mer hållbara transporter. Hans förhoppning är att den goda dialogen mellan branschen och politiken ska fortsätta, både under mässdagarna och framgent.

Först ut på scenen under invigningen var Agne Bengtsson, Vd för Elmia, som hälsade åhörarna välkomna och reflekterade över att mycket hänt inom transport- och åkeribranschen sedan mässan senast hölls 2022.

– Två år är en väldigt lång tid i en bransch där utvecklingen går så fort, menade Agne Bengtsson. Åkeri- och transportbranschen är en pulsåder i näringslivet, och det finns ett stort intresse för mässan nationellt och internationellt. I år är 366 utställare på plats från 15 olika länder, vilket är otroligt glädjande!

Stärka konkurrenskraften inom transportsektorn

Invigningstalet hölls av infrastrukturminister Andreas Carlson (KD), som själv besökt Elmia Lastbil sedan barnsben. Han betonade Sveriges behov av att investera i transportinfrastruktur för att stödja både jobb och tillväxt, men också minska utsläppen genom effektivare och mer hållbara transporter. Carlson meddelade att regeringen planerar att stärka konkurrenskraften inom transportsektorn samtidigt som man arbetar för att nå klimatmålen, med särskilt fokus på elektrifiering och bättre underhåll av befintlig infrastruktur.

– Politiken och näringslivet behöver fortsätta sin dialog för att uppnå dessa mål, och där är Elmia Lastbil en utmärkt arena för att mötas och samtala.

För att minska utsläppen och nå klimatmålen satsar Sverige på elektrifiering av transportsektorn, effektivare vägtransporter och stöd för att introducera miljövänliga tunga fordon, berättade Carlson. Regeringen strävar också efter att stärka konkurrenskraften inom transportsektorn genom ett rättvist och enkelt regelverk, och genom att balansera omställning med ekonomisk lönsamhet.

Funnits sedan 1981

Stig Sjöberg, representerade Trailer magazine, samarrangörer av mässan med Elmia. Han gav en historisk inblick i uppkomsten av Elmia Lastbil, och också utveckling av mässans innehåll och betydelse för branschen.

– Vi gjorde första upplagan av Elmia Lastbil, men då i en annan form, redan 1981. Det är fantastiskt att se att så många av utställarna varit med oss så länge, och vi ser verkligen fram emot roliga dagar tillsammans!