IPAB storsatsar på Elmia Wood

Mellan 20-25 procent av villorna i Sverige värms upp i huvudsak av ved*. Företaget Ingvar Persson AB presenterar i samband med Elmia Wood 3-6 juni en nyhet som underlättar för alla som kapar och klyver den egna veden.
- Vi har tagit fram en stegmatare som tar bort de tunga lyften när stocken ska läggas upp på vedmaskinen, berättar produktansvarig Per Salinder.

Tidaholmsbaserade Ingvar Persson AB, IPAB, är ett av nordens ledande företag inom timmerhantering. Kunderna är framförallt sågverk i behov av hela maskinsystem för hanteringen av timret. Den nya stegmataren - som matar fram stockar - är däremot anpassad för enmansföretag eller privathushåll som kapar och klyver ved.

Vedeldning är miljövänligt och billigt, men kräver däremot en ganska stor arbetsinsats.

- Många rullar fram stocken och lyfter upp den till vedmaskinen, men vår stegmatare förenklar helt enkelt hanteringen. Vi har testat av marknaden och märkt att det finns ett stort behov för detta, säger Per Salinder.
Stegmataren kommer att demonstreras i samband med Elmia Wood. IPAB hör till de trogna utställarna på världens största skogsmässa där företaget gör en stor satsning.

- Elmia Wood ger oss oerhört mycket. Vi får möjlighet att träffa hela vårt kundsegment och visa produkterna i produktion.
Trots rådande lågkonjunktur ser Per Salinder framtiden an med tillförsikt.

- Under vintern har vi känt av lågkonjunkturen, men vi tycker att det börjar lätte lite. Vår största del är för timmerhantering för sågverk och där ser vi att det börjar ljusna.

*Uppgifter från Energimyndigheten.

Elmia AB, Box 6066, SE-550 06 Jönköping, Sweden
Tel: +46 36 15 20 00, Fax: +46 36 16 46 92
Internet: http://www.elmia.se/wood