Flera riksdagspolitiker deltar programmet online under Elmia Subcontractor Connect nästa vecka!

Här är hela programmet under Elmia Subcontractor Connect 2020

Den 10–13 november arrangeras Elmia Subcontractor Connect 2020 .

Media är hjärtligt välkomna att lyssna till branschens tyngsta namn och ta del av de mest aktuella ämnena inom svensk tillverkningsindustri. Följ programmet online via Elmia Subcontractors hemsida.

Elmia Subcontractor Connect innebär nya möjligheter att knyta kontakter i en tid när möjligheterna att träffas fysiskt är begränsade. Under fyra dagar arrangeras dels en digital matchmaking mellan leverantörer och inköpare, dels ett program online som tar tempen på tillverkningsindustrin i Sverige.

Högintressanta gäster från industrin, näringslivet och politiken gästar programmet för att dela med sig av sina tankar och visioner. Bland annat ger näringsminister Ibrahim Baylan sin syn på tillverkningsindustrin i Sverige i skuggan av coronapandemin och Sinf presenterar Exportkartläggningen med efterföljande paneldiskussion.

Programmet är tillgängligt under mässans alla dagar och är uppdelat i ett förmiddags- och ett eftermiddagspass. Tider och eventuella ändringar uppdateras kontinuerligt på Elmia Subcontractors hemsida.

Förmiddag

• Kl 09:00-09:20 Inledning och samtal med näringsminister Ibrahim Baylan.
  • Kl 09:25-09:50 Så stöttar region- och kommunpolitiken svensk tillverkningsindustri – samtal med Ilan De Basso, kommunalråd Jönköpings kommun (S) och Rune Backlund, regionråd Region Jönköpings län (C).
  • Kl 09:50-10:45 Almi Inkomst 4.0 – ”Gnosjöandan har digitaliserats” – Delad affärsdata ger ökad transparens mellan kund och leverantör samt förbättrar maskinutnyttjande och hållbarhet.
  • Kl 10:45-10:55 FKG – Hur mår leverantörsindustrin efter 8 månaders pandemi? Redovisning av branschbarometern Vägvisaren.
  • Kl 10:55-11:45 Sinf – presentation av exportkartläggningen med efterföljande paneldiskussion.
  • Kl 11:45-11:55 Zerofix, företag och produktlansering – Konkurrenskraftig styckes- och kortserieproduktion med bibehållen flexibilitet.
  • Kl 11:55-12:00 Lars Hjälmered, energi- och näringspolitisk talesperson för Moderaterna delar sin och Moderaternas syn på framtiden för svensk tillverkningsindustri

Eftermiddag

• Kl 13:00-13:15 Samtal med Centerns partiledare Annie Lööf.
  • Kl 13:15-14:10 SVEAT – De stora trenderna inom additiv tillverkning och vart vi är på väg, både nationellt och internationellt.
  • Kl 14:10-14:30 Almi Inkomst 4.0 – Digital maskinuppföljning - Mät på dina maskiner och använd dem effektivt
  • Kl 14:30-14:40 FKG – Hur ska man hantera frågan med hållbarhet inom fordonsindustrin, och hur förs diskussionerna i Sverige och i Europa?
  • Kl 14:40-15:25 Almi Inkomst 4.0 – Optimera tillverkningsprocessen med dataanalys och AI - framtiden är här!
  • Kl 15:25-15:55 Sinf – Så lyckas du lyfta ditt företagsverksamhet till en ny nivå med hjälp av digitalisering.
  • Kl 15:55-16:00 Energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman om digitaliseringen inom svensk tillverkningsindustri.
  • Avrundning.

För mer information, kontakta:

Helena Åhs, mässansvarig, Elmia Subcontractor

helena.ahs@elmia.se, +46 36 15 23 10