Solenergibranschens gemensamma mötesplats för aktörer inom sol, solparker, lagring, laddning, batteriteknik och installationer. Välkomna till Elmia 4-6 februari 2025!

Elmia Solar 2025 – Norra Europas ledande mötesplats för branschen

Efter en framgångsrik premiär 2024, är Elmia Solar tillbaka 2025. Denna gång skalar vi upp den renodlade fackmässan med ett bredare utbud av innehåll och utställare, samt ett gediget scenprogram.

Med utgångspunkt från de positiva erfarenheterna och den fina matchning som det blev mellan utställare och besökare under första mässan, höjs ambitionsnivån inför Elmia Solar den 4–6 februari 2025.

- Inför kommande mässa vill vi än mer synliggöra bredden av produktområden och tjänster som mässan innefattar. På mässan finns solpaneler och elbilsladdare, samt de tjänster som nu skapar förutsättningar att utveckla vårt elnät, olika energitjänster och batterilösningar, säger Elin Rickardsson, mässansvarig för Elmia Solar.

Nya samarbeten och internationell tappning

I de positiva spåren från Elmia Solar 2024 har nyfikenhet väckts och lockat fler aktörer till 2025 års mässa. För att möta besökarnas behov av information och expertis, kommer mässan bestå av två scener. Tillsammans med mässpartners skapas ett kunskapsintensivt program. Ett exempel är samarbetet med Glava Energy Center.

- Som innovationskluster deltar vi i branschens utveckling och för oss är Elmia Solar en självklarhet. Vi ser också stora möjligheter och potential för våra medlemmar på den mötesplats för innovatörer och branschaktörer som möjliggörs med mässan. Med vår närvaro vill vi tillsammans med övriga aktörer bidra till utvecklingen av ett smart, förnybart och hållbart energisystem, säger Magnus Nilsson, vd på Glava Energy Center.

2025-års mässa får en starkare internationell närvaro med fler utländska utställare och fler partners för att skapa förankring i branschen. En ny partner är norska Solenergiklyngen som är Norges motsvarighet till Svensk Solenergi - en för Elmia Solar fortsatt viktig samarbetspartner inför den kommande mässan.

- Vi är med som samarbetspartner. Tillsammans med våra medlemmar och andra intressenter möjliggör vi och Elmia fackmässans utveckling och förstärkning av viktiga områden i branschen. Med erfarenheter från den första mässan ser vi fram emot Elmia Solar 2025, säger Anna Werner, vd för Svensk Solenergi.

Med flertalet utställare redan bokade och scenprogramsdiskussioner i full gång, arbetar vi aktivt för att stärka Elmia Solars position som norra Europas gemensamma mötesplats och möjliggörare för branschens samtliga aktörer.