Elmia nysatsar på Waste & Recycling

Elmia nysatsar på Waste & Recycling

Elmia har sedan 2006 arrangerat mässan Waste & Recycling parallellt med den internationella mässan och konferensen World Bioenergy.
Nu byter mässan tid och sällskap.

Nästa gång går återvinnings- och renhållningsbranschens ledande mässa 20-22 september 2011, samtidigt som tre andra branschmässor: Elmia Fastighet, Fjärrvärmemässan och Elmia Park & Golf.
– Alla vänder sig till branscher som arbetar tillsammans, säger Per Jonsson, projektledare för Elmia Waste & Recycling.
Den nyss avslutade mässan var den sista tillsammans med World Bioenergy. Mässan och konferensen om bioenergi började i liten skala och fick draghjälp genom att samordnas med Waste & Recycling. World Bioenergy har vuxit till en internationell angelägenhet av stora mått.

Önskemål från branschen
– Med den starka internationella prägeln på World Bioenergy är samordningen inte lika relevant för utställare och besökare på Waste & Recycling, konstaterar Per Jonsson.
Istället ska mässan i fortsättningen genomföras med tre andra aktiviteter. Den gemensamma nämnaren är att alla vänder sig till verksamheter som på olika sätt griper in i varandra och där aktörerna ofta går över gränserna.
En av spindlarna i detta nätverk är kommunerna, som är stora utförare inom t ex fjärrvärme och betydelsefulla kunder inom återvinning. Motsvarande kopplingar finns till fastighetsbranschen och park & golf.
– Att koppla ihop dessa fyra mässor är ett önskemål från både besökare och utställare, säger Per Jonsson.

Mötesplats för människor
Ett annat sätt att beskriva förändringen är att fokus har flyttats från materialflöden till samverkan mellan människor och verksamheter. Samtidigt erbjuder Elmia även i fortsättningen sitt internationella nätverk inom bioenergi.
– Mässor är mötesplatser för människor. Nästa Elmia Waste & Recycling förflyttar fokus från världen till Norden, från visionerna till det dagliga arbetet ute i verksamheterna, sammanfattar Per Jonsson.
2010 års upplaga av World Bioenergy och Elmia Recycling besöktes av drygt 4000 personer.

Kontakta gärna:

Per Jonsson, Elmia, per.jonsson@elmia.se, 036-15 21 93

Bildtext: Nästa Elmia Waste & Recycling hålls samtidigt med tre närliggande mässor: Elmia Fastighet, Fjärrvärmemässan och Elmia Park & Golf. Här teamet av projektledare, fr v Henrik Landén, Niklas Lundgren och Per Jonsson.