Viktigast med eget foder: Ge djuren tid och plats att äta

Viktigast med eget foder: Ge djuren tid och plats att äta

Den viktigaste åtgärden vid övergång från köpt kraftfoder till egen odling:

Ge djuren mer tid och plats för att äta.

Det var budskapet från lantbruksrådgivaren Margareta Dahlberg på Elmia Lantbruk Djur & Inomgård.

Hon höll ett uppskattat seminarium på mässan om hur man gör för att sänka kostnaderna för foder utan att försämra tillväxt och mjölkproduktion. Lösningen är att odla mer själv av fler grödor.

Den meny som presenterades var av två typer. Dels komplettering av vall med andra grönfoder som ärtor, lupin och vicker, dels med spannmål, rapskaka och liknande. Men det gäller att skaffa sig kunskap om det hemmaodlade fodrets kvalitet.

– I år var proteinet i spannmål väsentligt lägre än ett normalår, förklarade Margareta Dahlberg.

Även ett normalår så krävs att anrättningen toppas med högvärdiga proteiner, främst till snabbt växande tjurar och mjölkande kor.

Margareta Dahlberg har som rådgivare varit med om att ställa om foderstaten till större andel egenodlat hos en producent av ekomjölk. Erfarenheten är att det går att ställa om utan att avkastningen minskar.

– Med hjälp av grönfoder kunde mängden kraftfoder sänkas till i genomsnitt sju till fem kg per ko och dag. Vad som behövde köpas in av högvärdigt protein var två kg per dag, berättar Margareta Dahlberg.

Korna uppskattar lupin, ärtor och vicker. Hon konstaterade att det inte är en slump att vildsvinen rensar ärtfälten i hennes hembygd i Östergötland. Men ett grövre foder tar längre tid för djuren att äta.

– Ge dem tid och utrymme. Det är mitt viktigaste råd, avslutade hon sin föreläsning.