Träull för trädgården

Träull för trädgården - Nominerad till Elmia Garden Award - Årets Trädgårdsprodukt 2022

Ett av de fem bidragen som nominerats till Elmia Garden Award - Årets Trädgårdsprodukt 2022 är träullen från Hasselfors Garden. Elmia Garden Award är tävlingen som främjar goda produktlösningar framtagna för att göra trädgårdsarbetet lustfyllt och härlig. Målet är att belysa den kreativitet som råder i branschen och berätta historien bakom idéerna.

Det är februari och juryn har ännu inte bedömt årets startfält av produkter som nominerats i tävlingen. Pia Holmberg är dock lugn när vi haffar henne för en frågestund på telefonen. Det är hon som är initiativtagare till träullen som vi är nyfikna på. Men det ska visa sig att samtalet kommer att handla om så mycket mer än produkten som teamet på Hasselfors Garden nominerats för.

- Fördelarna med att täcka jorden är så många och vi vill gärna lyfta det här ämnet. Idag pratas det så mycket om jordhälsa och täckning bidrar till bättre jord. Vi har många täckmaterial i vårt sortiment, träullen är bara en av dem, säger Pia Holmberg kommersiell produktchef på Hasselfors Garden.

Det handlar om ett jordnära företag som grundades redan på 1600-talet. På 1960-talet introducerade man trädgårdsprodukter för konsumentmarknaden vilket har bidragit till att Hasselfors Garden är välkända i branschen och sortimentet består av produkter som är lämpliga för såväl den mindre villatomten som offentlig miljö. Men det finns många andra produkter i sortimentet och täckmaterialen får allt större betydelse på grund av deras miljöfrämjande egenskaper.

- Att täcka jorden är bra för såväl växter som natur. Man behöver inte använda lika mycket vatten eftersom fukten bevaras bättre i jorden. Dessutom håller sig grönsakerna bra då de lyfts upp från jorden. Men viktigast av allt är kanske att jordhälsan förbättras, berättar Pia Holmberg som också är den som tagit fram träullsprodukten.

Hur ska man använda träullen?

I första hand är den tänkt till jordgubbslandet. Men egentligen fungerar den fint till alla grönsaker och bär som har jordkontakt i trädgårdslandet, för pumpa, och squash till exempel.

Hur kom du på idén att göra träull till en trädgårdsprodukt?

Halm är ju det som man i första hand tänker på som täckmaterial i jordgubbslandet. Den tappar dock spänsten lätt och därmed också förmågan att lyfta upp bären från markytan. Men i Småland som min man har rötter ifrån, har man alltid använt träull att täcka jorden med. Nyfikenheten drev mig till att börja nysta i om det fanns någon som kunde producera träull och förpacka materialet i konsumentvänliga förpackningar.

Var tillverkas ullen?

För tillfället är det en tysk leverantör som gör den av certifierad trä från skogsindustrin. Eftersom det är en lätt produkt så det går att packa den kompakt vilket underlättar i transporten. Jag skulle säga att det här är en hållbar produkt som både är bra för bären och jorden.

Vad skulle det innebära för er om ni kammade hem priset?

Att bli nominerad är ett erkännande och en belöning för hårt slit. För oss är det också väldigt intressant att lyfta täckmaterialens alla goda fördelar. Men de vore naturligtvis jättekul om vi kunde gå ut som vinnare i Elmia Garden Award.

Elmia Garden Award - Årets Trädgårdsprodukt är en utmärkelse som lyfter nya och innovativa produkter inom trädgårdsbranschen. Syftet med Årets Trädgårdsprodukt är att visa på den kreativitet och produktutveckling som sker inom trädgårdsbranschen. Produkterna bedöms av en jury och vinnaren i Årets Trädgårdsprodukt 2022 kommer att offentliggöras under våren, lagom till trädgårdssäsongens start.

Juryn består av Simon Irvine, trädgårdsdesigner på Läckö Slott, Christina Säll, Hemträdgården samt Magnus Åström, grafisk formgivare.

Elmia Garden

Elmia Garden är en trädgårdsmässa som inspirerar dig till bättre affärer. Här får du möjlighet att nätverka och knyta nya kontakter, ta del av trender och lyssna på intressanta seminarier. En given mötesplats för dig som jobbar inom trädgårdsbranschen.