Phillip Ramin

”Sätt igång nu, vänta inte”

Den fjärde industriella revolutionen står för dörren. För att hinna ifatt utvecklingen måste Sverige sätta igång. Helst nu. Den uppmaningen gav  Phillip Ramin när han inledde konferensen om digitaliseringens möjligheter och utmaningar för svensk industri.

- Morgondagens företag måste klara av att vara globaliserade, regionaliserade och samtidigt individualister.

I Tyskland, en av Sveriges viktigaste handelspartner, är Industry 4.0 ett etablerat begrepp. Där jobbar Phillip Ramin för German Innovation Centre for Industry 4.0, som verkar för teknologiutveckling och konceptutbildning för den digitala fabriken. På tisdagen var han på plats på Elmia för att sprida konceptet.

- När maskiner, material och produkter kan prata med varandra, öppnas nya lösningar och sätt att dra nytta av information. En mycket viktig pusselbit för att göra Industry 4.0 till verklighet är att produktionsleden ska samtala med varandra. Informationen måste kunna delas mellan olika leverantörer i kedjan och nivåer i företaget, sa Phillip Ramin.

Han fokuserade på vilka utmaningar och möjligheter som Sverige står inför och vad företagen måste göra för att driva utvecklingen framåt. Men det viktigaste av allt, sa han, är att sätta igång.

- Utvecklingen är redan påbörjad och fortsätter snabbt framåt. Man får inte sitta och vänta på ”rätt tidpunkt”. Vill man vara med i utvecklingen måste man sätta igång nu. Skaffa dig kunskapen, ta reda på vilka möjligheter utvecklingen ger just ditt företag och börja. Det är en lång process, det är ingenting man genomför på en eller två dagar. Och misslyckas man på vägen, är det bara positivt. Det stärker företagen.

Phillip Ramin lyfte två starka ben som den fjärde industriella revolutionen vilar på: Internet of Things samt Internet of Data. Det handlar alltså om fabriker där robotar, maskiner och verktyg är uppkopplade tillsammans. Där allt kommunicerar med varandra. Det i sin tur ger avancerade dataanalyser som tillåter företagen att förutspå vad som måste göras härnäst, berättade han.

- Sverige ligger väldigt bra till vad gäller teknikutveckling och infrastruktur. Det finns mycket goda möjligheter för svenska företag att lyckas inom Industry 4.0. Det gäller bara att bestämma sig och våga.