ProGro – från smådetaljer till helhetsleverantör

ProGro – från smådetaljer till helhetsleverantör

ProGro är leverantören som gått från att sälja smådetaljer och växthus till att leverera helhetslösningar och expertkunskap inom växthusnäringen.

- Vårt företag har utvecklats till att bli en rådgivare med helhetslösningar. Idag gör vi många gånger våra kunders resa tillsammans med dem och hjälper dem att skaffa det helhetsperspektiv de behöver för att komma fram till rätt lösning, säger Lars Ericsson, grundare av företaget.

ProGro är ett företag som erbjuder lösningar inom både byggnation, teknik och värme – områden som förenklar växthusföretagens produktion och försäljning. Att kunna erbjuda helhetslösningar och agera rådgivare med expertkunskaper har blivit en viktig del av företagets profil.

- Våra kunder kan vara allt ifrån plantskolor till stat, kommun och landsting. Men det kan också vara lantbrukaren som vill utöka sin traditionella verksamhet mot grönsaksodling. Kanske odlar man redan på friland men vill gå över till växthus. I det senare fallet frågar vi ofta kunden ”Ska du leva på det här?” för att hjälpa till att se omfattningen av behovet, säger Lars Ericsson.

En viktig kunskapsbro

ProGro fungerar också som en viktig kunskapsbro mellan tillverkare och slutkund i branschen. Därför betyder medverkan på Elmia Garden mycket.

- Som leverantör är mässan en viktig arena för att träffa kunder. Men än viktigare är den sociala biten och sammanhållningen på mässan. Vi vill träffa redan befintliga kunder och höra vad de pratar om, vilka trender de ser och vad de efterfrågar, säger Helén Eriksdotter, marknadsansvarig på ProGro.

Bevattningsramper och planteringsrobotar förbättrar både ergonomi och ekonomi

På årets Elmia Garden kommer man att lyfta de tekniska möjligheter som rationaliserar arbetet i växthusnäringen.

- Vi kommer att visa på en hel del tekniska möjligheter för att förbättra både ergonomi och ekonomi. LED-belysning av växter är såklart på agendan, men vi visar också våra bevattningsramper och vår planteringsrobot som automatiserar hanteringen av pluggplantor. Själva tekniken har funnits i ett antal år, men vi vill visa på den förfining som hela tiden görs, säger Lars Ericsson.

- En annan intressant trend vi ser i år är recirkulation, dvs kretsloppstänket inom en verksamhet. Att hushålla med resurser och undvika utsläpp från t.ex. matproduktionen inom livsmedelsindustrin är ett högaktuellt område, och här vill vi gärna vara med och profilera oss som rådgivare och konsult, menar Helén Eriksdotter.