Personliga möten möjliggör lyckad export

De personliga kontakterna är viktiga vid en exportsatsning. Det framgick när Anders Ekdahl, vd på Svensk Industriförening, presenterade Exportkartläggningen 2016 under Elmia Subcontractor.
– Vi ser bland annat att mässdeltagandet är väldigt betydelsefullt, sade han.

Exporten ökar i Sverige. Men andelen exporterande företag ligger kvar vid 10 procent. En siffra som Anders Ekdahl gärna vill fördubbla. Därför är han lite konfunderad över en slutsats i Exportkartläggningen för 2016. Många företag känner inte till de offentliga tjänster som exempelvis Business Sweden, EKN eller EEN erbjuder vid en exportsatsning. Och siffrorna visar att tjänsterna sällan används.

– Generellt sett är kunskaperna om de här offentliga tjänsterna låg, eller mycket låg, bortsett från Business Sweden. Vilket är synd. De redskap som finns är mycket bra, sade han.

Exportkartläggningen visar även att mest export sker inom fordons- och verkstadsindustrin, det är till Västeuropa som svensk tillverkningsindustri främst exporterar till och att andelen exporterade företag ökade fram till 2013. Därefter har det skett en minskning. Vad det beror på hade Anders Ekdahl inget givet svar på, men några faktorer kan vara en osäker marknad, höga orderingångar från svenska kunder samt informationsbrist.

Svensk Industriförening Sinf genomförde Exportkartläggningen för första gången 2011. Frågorna besvaras av dels utställare på Elmia Subcontractor, dels Sinfs medlemmar inom industrisektorn. En av frågorna i år var vilken som är den bästa kontakten ut på den internationella marknaden. Det vanligaste svaret var genom rekommendationer från kunden.

– Allt fler företag följer med sina kunder eller når ut genom rekommendationer. Där ser vi vikten av det personliga mötet i en värld där det mesta annars är på en dator, sade Anders Ekdahl.