På Subcontractor Tech Arena börjar din teknikresa

Inspireras av konkreta case och ta del av ny kunskap från intressanta föreläsningar. På Subcontractor Tech Arena påbörjar du din resa mot nya digitala lösningar – oavsett om det handlar om AI, trådlösa sensorer eller Internet of Things.

Det unika med Tech Arena är att varje case som visas på arenan är kopplat till en utställare som ställer ut precis i närheten. Tycker du att ett case verkar intressant, då är det bara att gå bort till företaget som har utvecklat tekniken för att höra hur just du kan nyttja den i ditt företag. Det kan handla om digitala beslutsunderlag för inköpsprocessen, kunskapsöverföring med Augmented Reality eller kvalitetskontroll med hjälp av AI.

Tre exempel på case som visas på Subcontractor Tech Arena

– För oss är det här en möjlighet att visa tillverkningsindustrin vad det finns för teknik. IT-företag som vi har ett ansvar och det ansvaret handlar om att utbilda små och medelstora industriföretag i AI. Det är ett stort ansvar, för om vi inte kan kommunicera så de förstår tekniken kommer det att gå galet nio av tio gånger, säger Jonas Vallin, utvecklingsansvarig för AI på CGit som ställer ut på Subcontractor Tech Arena.

Elmia Subcontractor_TechArena_CGIT_192x1080.jpg

Jonas Vallin, utvecklingsansvarig för AI på DGit berättar att mycket av deras arbete på Subcontractor Tech Arena handlar om att utbilda besökarna i AI och få dem att förstå hur de kan implementera tekniken i sina processer.

AI gör dig konkurrenskraftig

Det case som CGit visar är en AI-modell för detektering av ytdefekter och fel som använder bilddata och sensorer för att utföra inspektioner och klassificeringar i realtid. Här började allt med ett problem som kunden hade i produktionen, men om kunden inte förstår tekniken är det väldigt svårt att veta vilka problem som kan lösas med hjälp av AI.

– Det finns två aspekter som vi måste komma runt när det handlar om AI. Den ena är att många tänker på kinesisk övervakning, vilket är negativt, den andra är att det handlar om Terminator 4.0, vilket också är negativt. Men det är inte vad AI handlar om, det handlar om att hjälpa företag att bli konkurrenskraftiga – det är hela syftet med AI, säger Jonas Vallin.

Digitala lösningar för energieffektivsering

Fokus på Subcontractor Tech Arena är att visa innovativa och framgångsrika case från företag som jobbar för att digitalt göra industrin smartare. Ett sådant case som är väldigt aktuellt handlar om digital övervakning av energiförbrukningen. Företaget Dazoq har tagit fram ett molnbaserat system som inte bara mäter elförbrukningen genom trådlösa sensorer, utan dessutom enkelt visualiserar det i realtid. Allt för att hitta energitjuvar och energislöseri i tillverkningsprocessen.

– Våra kunder sparar i genomsnitt 10 procent av sin energianvändning och vi har faktiskt kunder som ställer ut här på Elmia Subcontractor som har sparat upp till 30 procent. Det unika är att du är i gång med mätningen på bara en dag, säger Dominic Francis, medgrundare av Dazoq.

Elmia Subcontractor_TechArena_Dazoq_192x1080.jpg

Dominic Francis, medgrundare av Dazoq, visar ett molnbaserat system för energieffektivisering av tillverkningsprocesser.

Hands on på workshops

Förutom att kika på konkreta case kan du även lyssna på de dagliga föredragen från utställarna eller delta i IoT-workshops som Linnéuniversitetet arrangerar.

– Våra workshops är till för alla som på något sätt är intresserade av IoT-teknik. Det är bara att komma ner och prata med oss om du har några frågor eller funderingar om hur du ska implementera IoT i ditt företag. Vi har märkt att det är en otrolig djungel där ute med tusen olika val och här kan vi ge oberoende tips och råd. Vårt mål är inte att sälja något utan att stärka små och medelstora företag i Sverige, säger Fredrik Ahlgren, lektor på Linnéuniversitetet.

Bygg din egen IoT-prototyp

På workshopen får du bland annat testa och lära dig mer om IoT-sensorer med LoRaWAN. Allt från att lägga in sensorn på en nätverksserver till att visualisera datan på webben, ja, det finns även möjlighet att bygga din egen IoT-prototyp med en mikrokontroller och valfri sensor.

– Vi har tänkt att workshopen ska passa hela registret av de som besöker eller ställer ut på Elmia Subcontractor. Det är hands on under alla dagar, även om vi har satt in tider i schemat för workshopen har vi folk på plats hela tiden, så det är bara att komma bort. Vi kommer även att prata mer om detta på scenen under onsdag eftermiddag där vi lyfter vårt samarbete med de 15 företag som vi har jobbat med i Kronoberg och Kalmar län, säger Fredrik Ahlgren.

Elmia Subcontractor_TechArena_folk-vid-skarm-1920x1080.jpg