Ny version av städande robot

Ny version av städande robot

Det är slitsamt och kan vara hälsovådligt att rengöra ett svinstall.

Lösningen är en robot från svenska Envirologic.

På Elmia Lantbruk Djur & Inomgård presenterades den nya modellen Evo Cleaner.

– Vi har levererat 600 enheter till 21 länder, berättar Patrik Mattsson vid det uppsalabaserade företaget.

Roboten kopplas till en högtryckstvätt och programmeras att köras genom stallet. Med hjälp av en teleskopisk arm tvättar den inredning, golv och väggar. Programmeringen är så enkel som den kan bli.

– Man lär roboten genom att köra en del av del av sträckan manuellt. Sedan upprepar den programmet, berättar Patrik Mattsson.

Tvättroboten fungerar i alla typer av stallar, men har blivit mest efterfrågade inom grisuppfödning.