Nu slipper djuren äta gröt

Nu slipper djuren äta gröt

strautmann Sherpa är en fodermixer på hjul med en patenterad nyhet som gör fodret mer aptitligt för djuren.

– Fodret skärs istället för att fräsas till en gröt, berättar Eric Zetterman hos den svenska importören Närlant.

Resultatet blir en grövre struktur på fodret, vilket både är mer aptitligt för djuren och gynnsamt för deras magar. Funktionen som heter Fast Cut är patenterad och prisbelönad.

Strautmann Sherpa visades för första gången i Sverige på Elmia Lantbruk Djur & Inomgård i Jönköping. Det är en bastant maskin som ersätter tre andra maskiner: Traktor, mixervagn och lastmaskin. Den lastar, sönderdelar, mixar och portionerar ut fodret.

– Maskintypen som sådan finns sedan tidigare, men det nya är skärsystemet samt att det genom en förenklad konstruktion och ligger i ett prisläge som passar lite mindre gårdar, säger Eric Zetterman.

Fördelen med en specialmaskin för foder är att man inte låser upp traktorer och lastmaskiner vilka behövs för andra uppgifter på gården.