Maskinen sätter stopp för farligt damm

Maskinen sätter stopp för farligt damm

Dammet från trafiken på Hornsgatan anses vara ett stort miljöproblem som orsakar både högljudd debatt och politiska insatser.

– Det är mer damm i ett stall men det uppmärksammas inte, säger Jimmy Lundegård, VD för Bimo som levererar städmaskiner.

Han blev uppmärksammad på problemet när en stallägare villa köpa en städmaskin. Undersökningar visade att dammiga stall är ett stort arbetsmiljöproblem. Och i denna miljö arbetar unga flickor ideellt.

– Vi jobbar direkt mot en tillverkare av städmaskiner och kunde med hjälp av den utveckla maskiner som dammsuger stallgolv och filtrerar utgående luft, berättar Jimmy Lundegård.

Utvecklingen försvårades av att det är mer än damm på ett stallgolv. Det är halm, strö och mycket annat, vilket krävde förändringar av befintlig teknik. Resultatet blev två typer av högeffektiva dammsugare, en mindre som man skjuter framför sig och en som man åker på.

– Våra tester visar att miljön blir mycket bättre, säger Jimmy Lundegård.

Som en bieffekt visade det sig att städningen går mycket snabbare med bättre resultat. Sparad tid är sparade pengar, vilket betyder att bättre arbetsmiljö i stall betalar sig direkt.

Den nya tekniken fick ett blandat mottagande när den lanserades på mässan Elmia Lantbruk Djur & Inomgård. Vissa såg genast fördelarna, andra tyckte att den gamla kvasten fortfarande gör sitt jobb.

– Vi kan bara övertyga genom referenser som visar att det vi säger fungerar i praktiken, konstaterar Jimmy Lundegård.