Marknaden för kravkött växte med 65 procent

Marknaden för kravkött växte med 65 procent

Under 2014 ökade försäljningen av KRAV-märkt butiksförpackat kött med 65 procent.

Efterfrågan fortsätter att öka, men Sveriges lantbrukare tvekar att ställa om verksamheten för att ta del av en lönsam marknad.

Om detta handlade en debatt på Elmia Lantbruk Djur & Inomgård. Svaret på frågan levererades av LRF:s ordförande Helena Jonsson.

– Det finns flera orsaker, bland annat osäkerhet om EU:s regelverk och att det finns motsättningar mellan konventionell och ekologisk drift.

Samtidigt är det ett faktum att svenskt lantbruk, beroende på hårdare krav än omvärlden, lättare kan ställa om till ekologiskt produktion enligt KRAV:s regler än konkurrentländerna. 16 procent av landets åkermark brukas redan enligt ekologiska principer, men bara sex procent används för att framställa ekologiska produkter.

Men enligt panelen finns det hopp om förändring och i förlängningen bättre lönsamhet.

– 2014 var det stora genombrottsåret för KRAV-märkta livsmedel. De stora livsmedelskedjorna börjar ställa krav, berättar Thomas Östlund, vd för Svenskt Butikskött som levererar kött under kedjornas egna varumärken.

En del av tveksamheten från lantbrukarna beror på en osäkerhet om det lönar sig att ställa om verksamheten. En av dem som gjort det är grisuppfödaren Carina Andersson i Uppland.

– För femton år sedan sysselsatte vi två personer. Idag är vi fem, berättade hon.

Svenskt Butikskött är så säkra på en fortsatt uppgång för KRAV-kött att man träffar femårsavtal med garanterat lägstapris med uppfödarna. En av dem som redan tecknat ett sådant avtal är Carina Andersson.

– Vi räknar med att marknaden ska öka med 50 procent om året, berättade Thomas Östlund.

I absoluta tal handlar det inte om lika imponerande siffror, men det är ändå en ökning med 10 000 grisar, 7 000 nötdjur och 5 000 lamm.

Men det räcker inte med ekologi. Lika viktig är att KRAV-märkta produkter smakar bättre.

– KRAV är inte längre några ledsna morötter i ett hörn, säger Elisabeth Gauffin, ordförande i KRAV.

God smak i kombination med KRAV skapar utrymme för högre priser. För detta talar det faktum att 30 procent av dagens billiga kött slutar i soptunnan. Det finns alltså utrymme för dyrare kött av högre kvalitet.