Koppla upp potatislagret på nätet

Koppla upp potatislagret på nätet

Många livsmedel är temperaturkänsliga, men mätningen har fram till nu krävt installationer eller manuella insatser.

Kornbo Maskin presenterade lösningen på Elmia Lantbruk Djur & Inomgård.

Det är ett spjut med en svart dosa i ena änden.

Nyheten heter Stack View och innanför det robusta skalet döljer sig den senaste mättekniken.

Själva spjutet är en temperaturgivare. Den svarta dosan innehåller den senaste elektroniken med GPS och är uppkopplad på nätet via GSM.

– Batteriets livslängd är upp till 15 år, berättar Bengt Jönsson på Kornbo Maskin.

Spjutet sticks ned den man vill mäta. Med förinställda intervall rapporterar det temperaturen till en server på nätet. Här kan ägaren hämta statistik och ställa in olika larmnivåer.

– Enheten kan larma om temperaturen går under fyra grader eller överstiger 15 grader, ber Bengt Jönsson som exempel.

Det finns inga begränsningar av hur många spjut som kan användas i samma anläggning. Det är bara att sticka ned så många man behöver, där det är viktigt att veta temperaturen.

Exempel på användningsområden är mätning i lager för potatis, rödbetor och andra temperaturkänsliga produkter.