Konkreta tips för att höja innovationskraften

Konkreta tips för att höja innovationskraften

Våga testa dina idéer, ta in ny kunskap och avsätt den tid som krävs. Svårare än så är det inte att inleda en innovationsresa i ditt företag. För att komma i gång ordentligt finns det hjälp att få via olika innovationsmiljöer.
– Du kan inte ha en projektplan för innovationer.

Orden kommer från Anders Elfwing, CPO på start up-bolaget Epishine. Vad han menar är att våga testa dina idéer och att följa de vägar som innovationerna tar.
– Man måste hela tiden vara på tårna. När vi har våra möten tittar vi alltid på vad som går att förädla och hur vi kan använda vår kreativitet på bästa sätt. Innovation är inget som man gör på en fredag eftermiddag utan hela tiden.

Han var en av tre paneldeltagare under programpunkten ”Så höjer du din innovationskraft” på scenen Subcontractor Direct. För även om Sverige är högt rankat i världen när det handlar om innovationskraft finns det så klart mycket som kan bli bättre.
– Vi ser att etablerade företag inte riktigt har tiden för att strukturellt jobba med innovationer. De har idéer och tillväxtvilja, men vet inte hur de ska jobba, säger Carola Öberg, projektledare för Innovation Runway vid Science Park i Jönköping.

Hur ska du då göra för att höja innovationskraften i ditt företag? Ett steg kan så klart vara att ta hjälp av Innovation Runway, eller liknande miljöer, som finns runt om i landet.
– Bygg en innovationskultur tillsammans med medarbetare, samarbetspartner och kunder. Fler hjärnor är alltid bättre än en hjärna. Tänk inte att du klarar det själv utan ta in ny kunskap. Blandar du allt detta får du fram innovationer. Och innovationer är inte alltid ny teknologi, det kan också vara en ny affärsmodell eller att göra annorlunda än tidigare, säger Carola Öberg.

Ett steg kan också vara att söka sig till kreativa och öppna miljöer där fokus ligger på just innovationer. Något som Lena Miranda, vd för Science Park Mjärdevi, lyfte under samtalet.
– Kartlägg de innovationsmiljöer som finns i din närgeografi. Besök dem, nätverka och se om de är något för ert företag. Var sedan öppen för att testa dina idéer samt att investera både tid och resurser. Men gör inte det här själv, låt fler omfamna det, säger hon.