Hitta det omöjliga på lantbruksmässa

Hitta det omöjliga på lantbruksmässa

Gamla tiders lantbruksmässor var fyndplatser för allt som borde finnas, men som man inte får tag på.

Så är det fortfarande. Ove Johansson från Södra Kedum utanför Vara blev glatt överraskad när han besökte Elmia Lantbruk Maskin & Fält.

– En sån här har jag letat efter i flera år, säger han och visar ett smart redskap för att rulla ihop spännband.

– Spännband tar en evig tid att rulla ihop och blir ofta liggande i en hög.

Han hittade den hos Rasmusson Maskin som ställde ut på mässa. Den finurliga spännbandsrullaren låg på en hylla i den välfyllda montern. Men har man sökt efter något speciellt så syns även det lilla direkt.

– Mig veterligen är det marknadens enda manuella spännbandsrullare. Det finns elektriska och tryckluftsdrivna verktyg, men då är priset ett annat. Många på mässan tycker att det är värt några hundralappar, som den här kostar, att få ordning på spännbanden, säger utställaren Lars Rasmusson.