Björn Nilsson, Sverigechef för HIAB, i den helt eldrivna och tysta påhängstrucken MOFFETT eSerie som visas på Elmia Lastbil. Foto: Elmia

HIAB visar världens första helt eldrivna påhängstruck på Elmia Lastbil

Helt eldriven och helt tyst. Nya påhängstrucken MOFFETT eSerie visas hos HIAB på Elmia Lastbil för första gången i Sverige. Och intresset är riktigt stort – redan under första mässdagen såldes nämligen visningsexempelaret i montern.

Det handlar om en MOFFETT eSerie med 4-väggsstyrning som kan köra framåt, bakåt, vänster och höger, vilket gör det möjligt för chauffören att arbeta inom trånga och svåråtkomliga områden, samtidigt som det är enkelt att transportera långa eller skrymmande laster.

– Den är helt eldriven och har inget motorljud. Det gör att den både är miljövänlig och arbetsmiljövänlig. Eftersom den inte avger några avgaser kan den dessutom köras inomhus, säger Björn Nilsson, Sverigechef för HIAB, där varumärket MOFFETT ingår.

Större flexibilitet med eldrift

Eldriften innebär flera fördelar och en större flexibilitet för föraren. Bland annat ger det tillgång till stadstrafik i städer som har begränsningar för dieselbilar och med bara några få enkla ingrepp går trucken att ladda i lastbilen under färd. Annars är det bara att koppla in den i ett vanligt nätuttag.

– Tänk dig själv vilken förbättring det är för föraren att slippa avgaserna och lukten från dieselmotorn. Det är ingen annan än vi som erbjuder en helt eldriven påhängstruck på marknaden. Miljöaspekten är viktig för oss och för våra kunder, vilket den här trucken är ett jättebra exempel på, säger Björn Nilsson.

Fördelar som skapar intresse

Förutom själva drivlinan är det inte mycket som skiljer MOFFETT eSerie från en vanlig dieseltruck. Vikten är densamma, interiören likadan och monteringen på lastbilen fungerar på precis samma sätt – det är med andra ord ingenting som behöver byggas om.

I somras såldes den första MOFFETT eSerie i Sverige och Björn Nilsson berättar att intresset för den eldrivna påhängstrucken är riktigt stort.

– Det är miljöaspekten som lockar kunderna och vi har sålt flera stycken bara genom broschyren, säger han.