Gårdskontoret i fickan

Gårdskontoret i fickan

Gårdskontoret flyttar in i telefonen på allt fler mjölkgårdar.

Under Elmia Lantbruk Djur & Inomgård visade Lely nio appar som styr och kontrollerar ladugården och besättningen. Det gemensamma namnet är InHeard och Lely kallar paketet för världens snabbaste ladugårdsförman.

– Apparna hämtar informationen från gårdens managementsystem, berättar Anna Jarander på Lely.

Fördelen är att all information är tillgänglig överallt. Alla beslut kan fattas direkt, utan att ta av sig stövlarna och gå in på gårdskontoret.

Vissa av mjölkrobotens funktioner kan också styras via appar. Ett exempel är vilken grind som ska öppnas när en viss ko lämnar roboten. Ska hon tillbaka till sina kamrater eller gå till en uppsamlingsfålla?

– Det kan man sitta på Mallorca och bestämma, skämtar Jonas Svensson på Lely.

I paketet ingår även instruktioner för hur olika arbetsuppgifter ska utföras, viktigt för t ex avbytare som kanske inte kan anläggningen och rutinerna i detalj. Svaren på de flesta frågor finns i telefonen.