Framtidens lantbrukare samlas på Elmia Lantbruk

Framtidens lantbrukare samlas på Elmia Lantbruk

Framtidens lantbrukare kommer i högre grad att påverkas av globala förutsättningar. Deras kunder kommer att finnas i den digitala världen och försäljning och kommunikation kommer till större del att ske här.

Det är några av budskapen som presenterades under årets seminarier med tema Framtidens entreprenörskap. Nästan 900 elever från 20 lantbruksgymnasier runt om i landet kom till mässan och deltog på seminarier med syfte att inspirera ungdomar att tro på sig själva i den förändringsbenägna värld vi lever i.

Andreas Bergström och Joel Pettersson från Vretagymnasiet i Linköping planerar båda en karriär inom lantbruket och spår en framtid med högre automation och mer teknik.

- Allt kommer gå snabbare. En och samma företagare kommer förmodligen klara av att driva ett större lantbruk eftersom vi kommer ha en större automatiseringsgrad i våra företag, säger Andreas Bergström som själv ser en framtid på maskinsidan.

Men de tror också att det blir en utmaning att få det svenska lantbruket att stå sig på den globala marknaden. Det gäller att hålla hög kvalitet och att synas på marknaden. Att kommunicera i den digitala världen kommer att vara en självklarhet.

Vikten av att synas, nätverka och att anpassa sig efter framtidens digitala kunder framhåller även Per Skargren, segmentsansvarig för skog och lantbruk på Swedbank & Sparbankerna som föreläste för ungdomarna under förmiddagen. Att utmana det traditionella tänkandet och våga ifrågasätta praxis kommer att ge framgång. Men en faktor kommer enligt honom bestå på ungefär samma sätt i framtiden, nämligen vikten av att ha koll på ekonomin.

- Förståelse för ekonomi och att ta ekonomin på allvar är nyckeln för den som vill bli en framgångsrik företagare. Man måste helt enkelt säkerställa att pengarna räcker till det man vill, säger Per Skargren.

Swedbank och Sparbankerna har själva en målsättning att få det svenska skogs- och lantbruket att växa och för att lyckas krävs nya företagare i branschen.

- Ju tidigare vi kan vara med och stötta ungdomarna och ge dem kunskap när de ska starta företag, desto bättre. Därför är det också så viktigt att man som företagare skapar en relation och bygger ett partnerskap med sina leverantörer och med banken, säger Per Skargren.

Förutom de framåtblickande seminarierna får ungdomarna även goda möjligheter att nätverka och träffa potentiella arbetsgivare på mässan.

- Mässan spelar en viktig roll för ungdomarna som är på väg ut i arbetslivet. De kan inhämta värdefull kunskap om branschen, kolla in den senaste tekniken och skapa nya kontakter och nätverk, säger Maria Lindsäth, Business Manager för Elmia Lantbruk.