Frågan från invigningen till ministern: – Vad ska regeringen göra för att förbättra lönsamheten?

Det finns en framtidsfråga för jordbruket som är viktigare än allt annat.

Hur ska lönsamheten förbättras?

Frågan skickade panelen vid invigningen av Elmia Lantbruk Maskin & Fält vidare till landsbygdsminister Sven-Erik Bucht, som besöker mässan under torsdagen.

Årets mässa har siktet inställt på framtiden. Invigningen lev ett samtal mellan Per Frankelius, professor i innovation vid Linköpings universitet, Per Wretblad från maskinkoncernen AGCO och Joakim Larsson från Skandia Elevator som belönades med Elmia Lantbruk Innovation Award 2014.

Moderatorn Linda von Essen Sylvén ledde ett samtal som kom att handla mycket om innovationer och teknik. Om Precisionsstyrning med GPS och allt mer avancerad teknik, för högre effektivitet, mindre klimatpåverkan och lägre resursförbrukning.

Men under ytan låg hela tiden lantbrukets stora problem. Hur gör man för att öka lönsamheten i en bransch till den grad att dagens unga finner det intressant att bruka gårdarna? Utan lönsamhet, inget jordbruk och med importerade livsmedel lär det följa betydande miljöpåverkan.

Med tanke på frågans stora vikt för framtidens Sverige, spetsade Per Frankelius till frågan till landsbygdsministern:

– Varför har vi ingen jordbruksminister?

En annan konklusion av paneldiskussionen var att branschen behöver utveckling av både metoder och teknik. Professor Per Frankelius spådde att maskinerna i framtiden blir mindre intressanta och att diskussionen kommer att handla om IT, organisation och andra mjuka frågor.

– Jag hoppas att det blir tvärtom, att IT-systemen blir så självklart enkla att vi kan ägna oss åt maskiner och metoder, replikerade Per Wretblad.

Hur som helst krävs en mötesplats för branschen och dess leverantörer. Vilket Elmia Lantbruk varit ända sedan starten 1961. I år firas jubileum med 40 mässor. Den tråden tog Elmias VD Robert Sumberesi upp i sitt invigningstal.

– Vårt uppdrag är att vara en mötesplats för lantbruket. Vår tradition är att ha siktet inställt mot framtiden, sade han.

Elmia Lantbruk Maskin & Fält pågår mellan 22-25 oktober 2014.