Forskning om framtidens utmaning för dagvatten

Forskning om framtidens utmaning för dagvatten

Ökad urbanisering och förtätad bebyggelse förändrar villkoren för dagvatten. Samtidigt leder klimatförändringen till mer nederbörd under kortare tid.

Vad resultatet blev visade sig tidigare i år i form av stora översvämningar i Skåne och på Västkusten.

Framtidens dagvattenhantering är ett pågående forskningsprojekt vid Luleå Tekniska Högskola och forskningsmiljön Dag & Nät.

– En viktig uppgift är att sprida kunskap om forskningsresultaten, säger Sylvia Kowar som är projektsamordnare för Dag & Nät.

Luleå Tekniska Högskola ställde ut på VA-mässan i Jönköping. Deras verksamhet och forskning möttes av stort intresse, från en bransch som ställs inför nya utmaningar av allt från parasiter i dricksvattnet till kraftig nederbörd som temporärt slår ut dagvattensystem.

Ett problem i branschen är att locka nya, välutbildade medarbetare. Här kunde universitetet lämna lugnande besked.

– Vi har gott om sökande och intresset är stort för våra vidareutbildningar, säger Sylvia Kowar.

VA-mässan, Elmia Avfall & Återvinning och Fjärrvärmemässan bildar tillsammans en stor och viktig mötesplats för kommunal infrastruktur, industri och hållbar samhällsbyggnad.