Bo Aagaard sittar ned i foderblandaren från Keenan med förlängd livslängd.

Foderblandare med förlängt liv

Keenan har länge varit kända för foderblandare utvecklade för alla typer av balar, även rundbalar.

På Elmia Lantbruk presenterades den senaste versionen, med förbättrad livslängd och enklare service.

Vagnen heter Mech Fiber 365. De viktigaste förbättringarna är en transmission går i ett oljebad, nutt mönster på bottenknivarna för bättre snitt och att golvet i vagnen är av plast istället för som brukligt stål. Plasten senare ger lägre friktion, minskat slitage och bättre livslängd. Det använda materialet tål även syror från ensilage bättre än vad rostfritt stål gör.

– Det var en servicetekniker som kom med förslaget på att byta ut stålgolvet mot plast, berättar Bo Aagaard, försäljningschef på J-O Brink som representerar Keenan i Sverige.

Teknikern upptäckte vid reparation av utgödsling att axlar av rostfritt stål slets ut, medan omgivande plastbussningar klarade sig betydligt bättre. Det ledde till en omkonstruktion av foderblandarvagnen, med samma resultat.

– Keenans vagnar är byggda för 15-20 lass per dygn, förklarar Bo Aagaard.

En annan förbättring är enklare service. Alla smörjpunkter har samlats på ett ställe. Vagnen finns även i en version med central automatsmörjning.