Finska gummileverantören Teknikum stärker sin närvaro i Sverige

De är störst i Norden på industrislangar och en av Europas ledande experter inom polymerteknik. Nu söker finska Teknikum efter vägar att växa på den svenska marknaden med sina kundanpassade lösningar.

– Det är första gången vi ställer ut här på Elmia Subcontractor men eftersom vi vill utveckla våra affärer här i Sverige så var det här den mest logiska mässan att söka sig till, konstaterar Cebastian Doepel, Director, Business Development & Compound.

Servar krävande branscher
Här visar de sitt utbud av kundanpassade polymerprodukter som bland annat innefattar industrislangar och kopplingar för tuffa användningsområden.

– Vi är störst tillverkare i Norden av industrislangar och dessutom lagerhåller vi standardprodukter vilket möjliggör snabba leveranser, säger Cebastian.

Utbudet är också stort av kundanpassade tekniska formprodukter i gummi, plast, silikon och polyuretan för industrin liksom polymerbaserade gummibeläggningar för slitage och korrosionsskydd.

– Våra kunder är bland annat krävande branscher som gruvindustri och järnvägsindustri, säger Cebastian.

Egen fabrik för gummiblandningar
Teknikums egen anläggning för råvaror och gummiblandningar är ytterligare ett ess i rockärmen för konkurrenskraft.

– Här har vi våra egna kemister som dels skapar kundunika lösningar och som dels ser till att vi har högkvalitativa och processtabila gummiblandningar för vår egen produktion, säger Cebastian.

Teknikum har förutom tillverkning i Finland även produktionsenheter i Ungern och Kina som servar den centraleuropeiska och asiatiska marknaden. Med egna säljbolag i Tyskland och Ryssland samt återförsäljare i såväl Sverige och Norge som Centraleuropa möter man behoven på en global marknad.

Söker fler svenska återförsäljare

– Nu söker vi efter ytterligare en agent här i Sverige för att stärka vår position och öka våra affärsmöjligheter på den svenska marknaden, säger Cebastian Doepel.

Teknikum är en av många internationella utställare på Elmia Subcontractor. Närmare 1200 företag från ett 30-tal länder gör Elmia Subcontractor till norra Europas ledande mässa för den tillverkande industrin.