En framtidsbild från SLU där bonden förvandlas till förvaltare anställd av ett börsbolag. Fr v Lars Andersson, Pernilla Johnsson och Elin Slätmo.

En möjlig framtid med börsnoterat lantbruk

Vart är världen och vår mat på väg?

Sveriges Lantbruksuniversitet driver ett forskningsprojekt för att ta reda på hur det kan se ut 2030, om 14 år.

Vid Elmia Lantbruk Framtidsforum presenterades två möjliga scenarier. Projektet heter Framtidens lantbruk och är en tvärvetenskaplig plattform. Men istället för att göra en prognos för hur Sverige ser ut om 14 år, har man valt att ta fram flera möjliga scenarier, av vilka två presenterades på Elmia Lantbruk Framtidsforum i form av korta teaterföreställningar med tre forskare som skådespelare: Lars Andersson, som är programchef, Pernilla Johnsson och Elin Slätmo.

Det första framtidsvisionen som spelades upp var en framskrivning av den rådande utvecklingen. Bonden är inte längre självägande utan anställd som förvaltare av ett stort börsbolag, i exemplet Volvo. Konsumenterna har tröttnat på miljöfrågan, billigt syntetiskt kött är maten för massorna och som konsumenten, spelad av Elin Slätmo, uttryckte det:

– Ekologisk mat är något om bara rika miljönördar har råd med.

Den andra möjliga framtiden var mycket mer positiv. EU har satsat tufft på miljöanpassning av jordbruket och skapat likvärdiga konkurrensvillkor inom Europa. Bonden är fortfarande självägande och har med hjälp av ny teknik, växtförädling och avel kunnat öka produktionen på ett sätt som idag kallas ekologiskt. Vilket, enligt den spelade konsumenten inte lägre var en relevant fråga. I den här versionen av 2030 är det självklart att maten produceras på ett bra sätt, för konsumenten, miljön och bonden.

Föreläsningssalen var fylld till sista plats och om de fått rösta, hade alla valt den andra framtidsbilden.

Men, som Lars Andersson påpekade, är det inte enbart en fråga om val. Bakom utvecklingen finns många omedvetna drivkrafter.

– Hur det går med resistensutvecklingen är ett sådant exempel, förklarade han.

Utöver vad som presenterades finns flera andra möjliga framtider. Allt som SLU arbetat fram under projektet kommer att presenteras i slutet av året på deras webbplats. Adressen är www.slu.se/framtidenslantbruk.

Fullsatt när SLU presenterade framtiden för lantbruket på Elmia Lantbruk Framtidsforum.