Elmia Polymer nästan slutbokad: ”Vi fick otroligt bra feedback efter Elmia Polymer 2012”

Tisdagen den 21 april startar Elmia Polymer i Jönköping. Redan nu är 80 procent av monterutrymmet bokat – och i stort sett resten är reserverat.– Vi är den enda renodlade plastmässan i Sverige med maskiner i drift. Det är den unika atmosfären som gör Elmia Polymer så populär, säger Lina Galow, projektledare för Elmia Polymer.

Det stora antalet maskiner och automationslösningar på mässgolvet visar hur viktigt det är med produktivitet är för plastindustrin.
– En förutsättning för att svensk industri ska fortsätta vara konkurrenskraftigt, och för att vi överhuvudtaget ska kunna behålla våra företag i landet, är en hög grad av automation i tillverkning, säger Lina Galow.

Med 121 utställare och över 7 000 besökare 2012, etablerade sig Elmia Polymer på allvar inom plastbranschen. I dag är det Skandinaviens största renodlade mässa för plast- och gummiindustrin.
– Vi fick otroligt bra feedback efter Elmia Polymer 2012 och många nya aktörer har varit nyfikna och intresserade av årets upplaga. På de här tre åren har plastbranschen varit i ständig utveckling och intresset för nya användningsområden bara ökar. Med vår inspirationsarena PlasTactic vill vi visa ett axplock av den senaste teknologin och materialen som branschen kan erbjuda, säger Lina Galow.

Maskinleverantören Battenfeld från Halmstad har ställt ut på Elmia Polymer sedan starten 2009. Christian Hiljemark är vd för företaget och han ser mässan som ett utmärkt forum för att visa upp produktsortimentet och träffa kunder.
– Tittar man på de mässor som finns i Sverige är Elmia Polymer vår viktigaste mässa för att täcka marknaden. Det är många kunder på plats som tar sig tid att komma dit, säger han.

Battenfeld Sverige AB är ett helsvenskt bolag som säljer maskiner och periferiutrustning till plast- och gummiindustrin i Skandinavien. Redan nu har Battenfeld planerna färdiga för årets mässa.
– Det som blir nytt för vår del är att vi ska ha ett laboratorium – ett tech center – i montern med svetsutrustning från leverantören Herrmann Ultraschall. Dessutom har vi maskiner från Wittmann Battenfeld och Maplan, dels helelektriska maskiner, dels hybridmaskiner med och utan robotbestyckning, säger Christian Hiljemark.

After work på Elmia PolymerJodå, torsdagen den 23 april blir det After work inne i A-hallen. Ett trevligt och informellt sätt för utställarna att bjuda sina besökare på dryck och lite snacks i baren – och samtidigt skapa sig ett bredare nätverk.