Premiär på Elmia Subcontractor. Kundmötet är i fokus för Syntronic, fr v: Kalle Nilsson, Andreas Asplund, Roger Lindholm och Stina Hillblom.

De utvecklar världsledande elektronik

Tänk avancerad elektronik inom områden som telekom, industri, medtech, automotive och defense. Tänk ett designhus som tar dig hela vägen från idé till färdig produkt och supportar dig genom hela produktionscykeln. Här hittar du Syntronic.

Det är första gången de ställer ut på Elmia Subcontractor, men det är ett rutinerat gäng som jobbat med avancerad elektronik ända sedan starten 1983. Utifrån huvudkontoret i Gävle – där man har Sveriges mest avancerade elektroniklabb – servar man innovativa och kravställande kunder med lösningar inom exempelvis 5G och självkörande bilar.

– Vi är ett tjänstebolag som har förmånen att jobba inom spännande områden där det gäller att ligga i framkant hela tiden eftersom utvecklingen är så snabb, säger Andreas Asplund, Account Manager.

All tillverkning sker i Sverige
När man arbetar med utveckling och underhåll under en produkts hela livscykel är det viktigt att finnas nära kunden. Förutom designcentret i Gävle har Syntronic också ett designcenter i Kanada som servar den nordamerikanska marknaden samt ett designcenter i Bejing för kunder i Asien. Syntronic erbjuder även eftermarknadslösningar på en global nivå.

– Men all tillverkning sker utifrån Sverige och våra produktionsenheter i Kumla och Sandviken. Härifrån levererar vi ut till hela världen, säger Andreas.

Och Syntronic har en helt unik position på marknaden.

– Att vi samlar allt under ett tak, arbetar nära kunden och följer med hela vägen gör oss unika. Vi ser också att utvecklingen går åt det hållet på de förfrågningar vi får. Man vill ha en One Stop Shop, säger Roger Lindholm, Managing Director, Syntronic Production Services.

Affärer bygger på relationer
Syntronic finns i 18 städer globalt, omsätter 1 miljard SEK och har 1.300 anställda varav 300 arbetar här i Sverige. Nu möter de Elmia Subcontractors besökare för första gången.

– Vi jobbar jättemycket med relationer eftersom vi säljer tjänster. Då måste man träffas, och nu hoppas vi på goda möten här på Elmia, säger Stina Hillblom, Marketing Manager Syntronic Group.