Bondemoralen talar för mer energiproduktion på gården

Bondemoralen talar för mer energiproduktion på gården

Det finns mer energi att spara och utvinna i lantbruket.

Under Elmia Lantbruk Djur & Inomgård var det tidvis kö i montern hos Ydre-Grinden, för att diskutera möjligheterna att producera sin egen el med solpaneler.

– Lika viktigt som ekonomin är bondemoralen att man bara lånar gården av sina barn, säger Jonas Palm som är VD för Ydre-Grinden.

Det som lockade var en stor solpanel. Är det något som jordbruket har gott om så är det tak och på sådana passar elproducerande paneler perfekt. Idag finns paneler så hållbara att de kan ersätta yttertaket vid nybygge.

– Med dagens låga energipris är återbetalningstiden 7-9 år, men samtidigt tycker många att det viktiga är att gården blir mer självförsörjande på energi, säger Jonas Palm.

För Ydre-Grinden blir energi i alla dess former ett allt viktigare område. Andra exempel är att ansluta gödselplattan till en värmepump. Dels kan man utvinna värme, dels betyder sänkt temperatur i gödselstacken att avgången minskar av klimatpåverkande gaser, främst ammonium .

– Lantbruket lever idag under ett hårt klimattryck, konstaterar Jonas Palm.

I takt med att allt fler producerar ekolivsmedel så blir det ohållbart att använda potentiellt smutsig el och slösa med energi. Samtidigt finns det, när energipriserna vänder uppåt, möjligheter att till intäkter genom att t ex bli en mikroleverantör till det stora elnätet.