Att tvätta sand är också återvinning!

Att tvätta sand är också återvinning!

Ett tydligt exempel på att det finns många gemensamma beröringspunkter mellan de olika mässorna får vi när vi på Elmia Avfall & Återvinning besöker Ragn-Sells monter för att prata med Kjell Gustafsson.

– Jag borde nog egentligen stått nere på VA-mässan, skrattar han.

Kjell är produktionschef för mobila utrustningar och jobbar mycket med projekt som rör vatten och vattenrening.

En av nyheterna på detta tema som Ragn-Sells presenterar på mässan är mobil sedimenteringsutrustning.

– Enkelt uttryckt går vi ut med en flotte och pumpar upp slammet. Skiljer det från vattnet som går tillbaka till dammen, sjön eller vad det nu kan vara och tar med oss slammet till deponi om det är smutsigt. Några av våra lösningar för detta är helt unika i Sverige, berättar han.

Tvättar sand

Ett annat område som diskuterats i montern och som har tydliga vattenkopplingar är materialtvätt av sanden i långsamfilterdammar.

– På många ställen i Sverige ”produceras” grundvatten genom att pumpa upp vatten till långsamfilterdammar. Med tiden blir filtersanden i dessa full av sediment och slam. Med vår utrustning kan vi tvätta sanden och lägga tillbaka den igen. Miljövänligt och priseffektivt jämfört med att köpa ny sand tycker många kommuner, deponier och reningsverk, berättar Kjell Gustafsson.

Och så var vi alltså tillbaka i återvinning. Gemensamma beröringspunkter var ordet…

VA-mässan, Elmia Avfall & Återvinning och Fjärrvärmemässan bildar tillsammans en stor och viktig mötesplats för kommunal infrastruktur, industri och hållbar samhällsbyggnad.