Är kaninen vår framtida köttråvara?

Är kaninen vår framtida köttråvara?

Kaninen är en av våra bästa köttråvaror med ett magert, proteinrikt kött passande för den som vill äta kött men ändå tänka hälsosamt.

Det menar Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund i ett seminarium om kaninen som köttproducent.

- Kaninen är ett av våra bästa livsmedel men har hamnat i glömska sedan 60-talet. Den ger ett hälsosamt kött med de flesta av de näringsämnen vi behöver från kött. De är lätta att föda upp, växer fort i förhållande till andra djurarter och de är lätta att få avkommor på, säger Anders Blom, Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund.

Förbundet ser en tydlig målgrupp i lantbrukare eller verksamheter med tillgång till stallar eftersom kanin som ska födas upp till slakt växer bäst i större kättar och inte i små burar utomhus. Men då det krävs en stor produktion för att nå lönsamhet lämpar sig köttproduktion på kanin bäst som binäring.

- Cirka 100 000 kaniner per år slaktas i Sverige idag, men nästan två tredjedelar är importerade. Slaktvärdet på en kanin ligger på cirka 100 kronor så det gäller att komma upp i volym för att få god omsättning, säger Anders Blom.

Samtidigt är det lätt att se en potentiell framtid för köttproduktion på kanin. Det är ett hälsosamt kött och uppfödningen är relativt enkel med låg investeringsgrad, speciellt för den som har tillgång till stallar. Bäst för köttproduktion lämpar sig raserna Fransk Vädur, Blå Wiener, New Zeeland White och Vit Lant som ligger på fyra kilo och uppåt.