AI öppnar nya möjligheter för smarta elnät

Få har undgått hypen kring artificiell intelligens (AI), och Ellevio satsar nu på att utforska vad man som elnätsbolag kan använda AI till. Som en del av detta genomfördes ett exjobb under våren 2019 där Jonathan Kristensson (på bild nedan) från Uppsala Universitet på uppdrag av Ellevio bidrog till att utforska olika AI-tillämpningar.

AI börjar bli hett inom energibranschen
Exjobbet landade i en studie av hur AI kan identifiera kunder med liknande elanvändningsmönster baserat på hur de förbrukar el i delar av Ellevios elnät och blev nyligen publicerat.

- Det märks att AI börjar bli hett även inom energibranschen, och vi ser både på konferenser och internt att det blir mindre fluff och mer verkstad, det vill säga att konkreta lösningar byggs och implementeras. Ellevio har även flera andra projekt igång inom området och det finns intressanta tillämpningar kopplat till både elnätet och hållbar utveckling. Därför rekryterar vi nu för att skapa ett dedikerat Data Science-team, säger Simon Andersson, handledare för uppsatsen från Ellevios sida.

Flera användningsområden
Det finns flera tänkbara användningsområden för exjobbet och även Energiforsk har börjat titta på ett projekt som bygger vidare på liknande idéer, till exempel:

• AI:n kan dela upp befintliga kunder i grupper med liknande konsumtionsmönster och detta kan till exempel användas för att kommunicera eller prissätta mot kundgrupper som har konsumtionstoppar vid specifika timmar på dygnet.
  • Om man vet att det ska byggas 300 flerbostadshus i ett område kan AI:n hjälpa till att ta fram konsumtionsmönster för liknande anläggningar i området och hjälpa till att förutsäga nya möjliga toppar i elkonsumtion för det området. Det ger bra underlag till hur man bygger elnätet på bästa sätt.

Frågor & Kontakt
Har du frågor om exjobbet och rekryteringen till Data Science Team kontakta Simon.andersson@partners.ellevio.se

• elanvändningsmönster
  • elkonsumtion