Klubbarna i OBOS Damallsvenskan och Elitettan fattade i kväll ett inriktningsbeslut om att flytta seriepremiärerna till tidigast månadsskiftet maj/juni.

Elitfotboll dam jobbar tillsammans med föreningarna för att flytta seriestarten av de två högsta ligorna från april till maj/juni.

Vi är ytterst medvetna om att vi inte kan styra utvecklingen av Coronaviruset och att det därmed kan ske förändringar som gör att vi när tiden närmar sig behöver omplanera ytterligare för att värna om människors hälsa.

Klubbarna tillsatte en arbetsgrupp för respektive serie. I arbetsgrupperna ingår klubb- representanter, EFDs sportchef och arbetet leds av generalsekreterare Tomas Hoszek.

Elitfotboll Dams arbetssätt med arbetsgruppen stöttas enhälligt av samtliga klubbar, samt partners i form av huvudsponsor Svenska Spel, titelsponsor OBOS och Aftonbladet.

Elitfotboll Dam grundades 1978 och är intresseorganisationen för de två högsta ligorna inom damfotboll i Sverige, OBOS Damallsvenskan och Elitettan. Tillsammans driver EFD och klubbarna intressefrågor som rör elitdamfotboll.

Huvudsponsor är Svenska spel och titelsponsor är bostadsutvecklaren OBOS.