Skandinavisk turnering ger internationell matchning för Flickor -17

Skandinavisk turnering ger internationell matchning för Flickor -17

Inom medlemsföreningarna i Elitfotboll Dam finns en önskan att förlänga fotbollssäsongen med matcher av bra kvalitet. Som ett led i den strävan lanseras nu därför ett Skandinaviskt (inofficiellt) Mästerskap för F17 den 29 november till 1 december i Serneke Arena i Göteborg för att ge möjlighet till internationell matchning.

Tanken är att finalisterna i den nationella F17-serien ska möta motsvarigheterna från Norge och Danmark i en turnering. Efter ett par återbud står det nu klart att detta första mästerskap i år kommer att spelas mellan Djurgårdens IF och FC Rosengård från Sverige, Vålerengen från Norge och Bröndby från Danmark.

EFD:s sportchef Stefan Alvén är nöjd med upplägget. –Vi vill ju försöka förbättra matchmiljön för våra unga talanger och att kunna erbjuda inhemska lag internationellt utbyte även på klubbnivå tror vi kommer främja spelarutvecklingen. Vi startar i lite mindre skala men förhoppningen är att bygga ut konceptet efter hand så att det blir ett årligt återkommande inslag i fotbollssäsongen.