I dag välkomnar vi våra första gäster till Elite Hotel Ideon, i Lunds högsta byggnad

I dag öppnar ett helt nytt Elite Hotel Ideon i Lunds nya landmärke Ideon Gateway. Hotellet är ett toppmodernt fullservicehotell fördelat på 14 våningsplan med 178 väldesignade hotellrum, åtta konferenslokaler för effektiva möten samt ett gym med bastu. Elite Hotel Ideon ligger i Ideon Science Park som redan 1983 blev Sveriges första forskningsby. Byggnaden Ideon Gateway kommer utöver hotellet att innehålla kontorslokaler med upp till 700 arbetsplatser, vilket skapar en spännande och internationell miljö.

Hotellets lobby blir en levande plats för alla sorters mindre och informella möten eller gemytliga After Works. Här erbjuds också flera alternativ av mat och dryck. Välj mellan en á la carte restaurang för upp till 220 personer, en inbjudande lobbybar och det italienska café- och restaurangkonceptet Paolo’s med italienska läckerheter. Ovanför lobbyområdet, som även passar utmärkt för både mingel och mindre mässor, ligger hotellets konferensdel. För att tillgodose behovet av effektiva möten har konferenslokalerna utrustats med den senaste mötestekniken som kombineras med service av högsta nivå. I anslutning till hotellet finns ett parkeringsgarage och på bekvämt gångavstånd ligger en busshållsplats som trafikeras av stadsbussar till centralstationen, regionbussar till Malmö och flygbussar till Malmö Airport.

Hotellet liksom hela byggnaden kommer att ha ett långt gånget miljötänkande med ett stort antal energibesparande innovationer. Bland annat är Sveriges största solcellsanläggning installerad i delar av fasaden. Själva fasaden är även klädd i en särskild plastfilm som skiftar i färg beroende på väder, siktförhållanden och synvinkel. Byggnaden uppfyller även de högt ställda miljökrav som krävs för att tilldelas olika certifikat, däribland LEED. Liksom Ideon Science Park har Elite Hotels en stark koppling till lärande och forskning. Elite Hotels har sitt ursprung i studentrörelsen och detta har på flera sätt präglat hotellprojektet.

”Att öppna hotell i Lund har stått på Elites önskelista i många år. Placeringen i Ideon Science Park med sin kreativa och innovativa miljö är mycket spännande och kommer att skapa många nya affärsmöjligheter för oss och för de 300 företag som finns här. Elite Hotel Ideon skall bli den självklara mötesplatsen för alla i området” säger Bicky Chakraborty, vd och ägare Elite Hotels.

För mer information kontakta Bicky Chakraborty, vd och ägare Elite Hotels, 08-566 217 70.

Elite Hotels of Sweden erbjuder 24 klassiska hotell som är centralt belägna i 15 viktiga svenska städer, från Malmö i söder till Luleå i norr. De flesta av hotellen återfinns i anrika fastigheter med tradition och atmosfär som byggts upp under hela förra seklet. Att bo på ett Elite-hotell är något annat än att bara ta in på hotell. Elite Hotels of Sweden vill ge en totalupplevelse och en känsla av tradition, kvalitet och flärd. I koncernen ingår också tre stycken Hotel Bishops Arms samt pubkedjan Bishops Arms med 37 enheter. Vd och ägare är Bicky Chakraborty. Elite Hotels har ca 1 200 heltidsanställda och huvudkontoret finns i Stockholm. Koncernen omsatte totalt ca 1,7 miljarder kronor 2012. Mer information om Elite Hotels finns på www.elite.se