Mellandagsreans rekordsiffror

Rekordmånga valde att besöka Elgigantens varuhus och nätbutik under juldagen.  Vid öppning klockan 08:00 rapporterades om långa köer utanför samtliga varuhus och via nätet såldes det mest eftertraktade TV-erbjudandet i en takt av 20 TV-apparater i minuten. Den enorma efterfrågan och bra produkttillgång resulterade i en 15 procentig ökning mot föregående år och nytt försäljningsrekord för mellandagsrean.

– Vi hade höga förhoppningar på årets mellandagsrea men de överträffades verkligen med råge, både gällande kundtillströmning och försäljning, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten. Det är enorma volymer som omsätts under mellandagarna, men vi var bättre förberedda och hade bättre erbjudanden och produkttillgång än någonsin och det gjorde att vi kunde öka med drygt 15 procent från en succébetonad juldag förra året.

Om handeln innan julafton handlar om julklappar till nära och kära så handlar mellandagsrean till stor del om att uppgradera hemmet och förbättra för hela familjen. I år valde många att uppgradera sig med en stor och SMART TV-apparat från 46 tum och uppåt och TV-försäljningen ökade med 8 procent mot föregående år. Efterfrågan på hemmabiosystem var däremot långt över förväntan med en ökning på hela 60 procent mot året innan.

I år valde fler kunder än tidigare bort de billigaste vitvarorna till förmån för dyrare produkter  med högre tekniska specifikationer. Efterfrågan på kaffemaskiner var dubbelt så stor mot förra året.

Många kunder var även ute efter bärbara datorer och surfplattor. Försäljningen av bärbara datorer ökade med hela 42 procent under juldagen medan efterfrågan på surfplattor  visade sig långt ifrån mättad med en ökning på hela 630 procent mot förra året.

Häpnadsväckande e-handelssiffror
Trafiken till Elgigantens hemsida ökade med hela 15 procent jämfört med juldagen förra året och även här var TV och Surfplattor de mest populära kategorierna. Statistiken från e-handeln vittnar också om hur stor efterfrågan och stora volymer som omsätts under juldagen.

• Den första timmen, klockan 08-09, registrerades en order var tredje sekund!
  • Storsäljaren inom TV-segmentet, Samsung 46 tum, SMART LED-TV för 3990 kronor, såldes i en takt av 20 stycken i minuten!
  • Under de första 20 minuterna av mellandagsrean omsattes vitvaror och hemelektronik för 2 miljoner via hemsidan!

Mellandagsrean fortsätter till den 31 december och idag, fredag, får varuhusen nya leveranser och kan fylla lagren med nya erbjudanden.

• mellandagar
  • rea
  • dator
  • laptop