Elgigantens Hanna Bergfäldt är Sveriges bästa HR-chef!

Sveriges HR Förening utser årligen Sveriges bästa HR-chef, i år fick Elgigantens Hanna Bergfäldt den ärofyllda utmärkelsen!

- Det är en fantastiskt fin utmärkelse Hanna fick ta emot och hon är verkligen värd den! Vi på Elgiganten är otroligt stolta och glada över att få ha Hanna hos oss, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

Igår kväll var det dags för årets upplaga av HR-galan. Det var en makalös kväll som ägde rum i Blå Hallen i Stockholms Stadshus. Ett glatt gäng från Elgiganten var där för att heja på sin alldeles fantastiska vän och kollega, Hanna Bergfäldt. Hanna har varit otroligt uppskattad av samtliga kollegor sedan hon började arbeta inom bolaget år 2017.

- Under sin tid på Elgiganten har Hanna tagit sig an varje ledare för att bryta traditionsbundna barriärer. Hon har drivit många olika frågor för att få Elgiganten att bli ett modernt företag med större mångfald och tydligt ledarskap. Till exempel har hon arbetat med att injicera mångfaldsarbete, få in mer kvinnor i våra traineeprogram och få våra ledare att arbeta mer med personalfrågor så att Elgiganten blir ett ännu varmare och mer omhändertagande företag med medarbetarna i absoluta fokus, säger Niclas Eriksson.

Hanna Bergfäldt tog emot den fina utmärkelsen med följande motivering från juryn:

- Årets HR chef 2019 är en modig, kreativ och affärsorienterad ledare som ständigt bryter ny mark. Med stor målvetenhet och uthållighet har hen brutit traditionsbundna barriärer med uppdrag att modernisera företaget och utveckla verksamheten. Årets pristagare har genom sitt skickliga ledarskap och affärsfokus bidragit stort till att företaget nu på ett tydligare sätt kännetecknas av mångfald och en sund arbetskultur.

Med mottot ”Testa & våga -går det inte så vet vi” leder hen mot framgång i en bransch som behöver en omfattande omställning.

• Företagande, allmänt

Elgiganten är en av Sveriges ledande varuhuskedjor inom hemelektronik, vitvaror och kök och är ett av de bolag som omsätter mest inom detaljhandeln. 2018 utsågs Elgiganten till ”Årets Butikskedja” vid handelsgalan Retail Award som arrangeras av Svensk Handel.

Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 3.200 anställda och 165 butiker och varuhus. Här ingår även våra Elgiganten Phone House-butikerna som du hittar i stadskärnor och gallerior över hela landet.

Elkjøp-koncernen, där Elgiganten ingår, är ett av Nordens största detaljhandelsföretag, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Grönland och Färöarna. Räkenskapsåret 2017/2018 uppgick koncernens omsättning till 37,3 miljarder NOK. I Norden finns totalt 415 varuhus och ca 11.000 medarbetare. Samtliga varuhus i Norden får sina produkter från det 107.000 kvm stora Nordiska Distributionscentret i Jönköping.

Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Dixons Carphone Plc - en av Europas största återförsäljare av hemelektronik.