Elgiganten byter betalningspartner för smidigare e-handel

Elgiganten byter betalningspartner till Adyen för att kunna möta upp kundernas önskemål om smidigare och mer flexibla betalningslösningar för e-handeln. Med start idag kan kunderna exempelvis välja Klarnas faktureringstjänst och i framtiden även betala via Swish.

– Med vår nya betalningspartner har vi större möjlighet att fortsätta utvecklas och erbjuda en smidigare e-handel och betallösningar som våra kunder efterfrågar, både idag och i framtiden. Det är en väldigt viktig faktor för kundernas totalupplevelse av oss och vår e-handel, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

Elgigantens e-handel växer stadigt och under januari ökade försäljningen med hela 38 procent jämfört med samma månad förra året. Tillväxten beror till stor del på de justeringar som gjorts på hemsidan för att underlätta för kunderna. Genom en mer överskådlig presentation av sortimentet och en förenklad kassa har konverteringsgraden av andelen besökande kunder ökat med 20 procent.

– Vi ser en stark digital trend i försäljningen, men också ett nära samband mellan försäljningen på nätet och i våra varuhus, där en stark e-handel leder till en ökad försäljning även i varuhusen. Med den utvecklingen i ryggen känns vår flerkanalslösning som en stor konkurrensfördel när kunderna ska handla sin hemelektronik, säger Niclas Eriksson.

Det starka sambandet mellan e-handel och butik ställer höga krav på att kunderna möter samma erbjudande i alla försäljningskanaler.

– Priset är fortsatt väldigt viktigt för kunderna. Under de senaste 10 åren har vi automatiserat processen och skannar av priserna på marknaden flera gånger om dagen med hjälp av en prisrobot. Allt för att ständigt kunna erbjuda kunderna låga och konkurrenskraftiga priser både på nätet och i våra butiker, säger Niclas Eriksson.

Under januari var 50 procent av alla internetordrar så kallad click and collect, där kunderna bokar sin produkt via nätet för att hämta den några timmar senare i närmaste Elgigantenvaruhus och den andelen ökar relativt den ökade e-handeln.

– Många kunder vill ha snabb tillgång till sina nya produkter och inom kort lanserar vi ytterligare ett leveransalternativ som knyter samman e-handeln med våra fysiska butiker. Med 160 varuhus över hela landet är det ett smidigt alternativ för väldigt många kunder, säger Niclas Eriksson.

Nu fortsätter Elgiganten arbetet med att ytterligare förbättra kundupplevelsen och göra det enklare för kunderna att handla oavsett kanal.

• varuhus
  • leverans
  • click and collect
  • swish
  • klarna
  • konvertering
  • betalning
  • faktura
  • adyen
  • prisrobot

Elgiganten är en av Sveriges ledande varuhuskedjor inom hemelektronik och vitvaror och är ett av de bolag som omsätter mest inom detaljhandeln.

Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 3.700 anställda och 159 butiker och varuhus. Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Dixons Carphone Plc - en av Europas största återförsäljare av hemelektronik.

Elkjøp-koncernen, där Elgiganten ingår, är ett av Nordens största detalhandelsföretag, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island och på Färöarna. Räkenskapsåret 2015/2016 uppgick koncernens omsättning till 33,1 miljarder NOK. I Norden finns totalt 425 varuhus och ca 10.000 medarbetare. Alla nordiska varuhus försörjs från det 100.000 kvm stora Nordiska Distributionscentret i Jönköping.