Beddinge Beach utanför Trelleborg.

Snabba leveranser till strandnära bostadsområde

Just nu växer ett helt nytt bostadsområde fram strax utanför Trelleborg – Beddinge Beach med närhet till hav, landsbygd och golfbana. Här byggs bland annat Ängshusen, ett projekt med kort byggtid vilket ställer stora krav på snabb materialleverans och installation.

Beddingestrand på den skånska sydkusten är det gamla fiskeläget som kraftigt vuxit i popularitet, mycket på grund av sitt natursköna läge och sin gemytliga stämning. Här utvecklar We Construction i samarbete med Granhyddan och arkitektkontoret Kjellander Sjöberg ett helt nytt bostadsområde. Bebyggelsen är uppdelad i tre kvarter; de tre Ängshusen, de två Trädgårdskvarteren och Strandkvarteret. Byggnationen sker etappvis, där första etappen Strandkvarteret byggdes under förra året. Nu är man igång med nästa etapp, Ängshusen.

-Vi fick uppdraget av We Construction att ansvara för att leverera en komplett elanläggning, data samt styrsystem för värme. Under förra året utförde vi installationerna i Strandkvarteret, som består av tre hus med 7 lägenheter i varje och nu är vi igång med installationerna i de tre Ängshusen, radhus med tre våningar samt vindsvåning och 21 lägenheter i varje hus, säger Markus Fohrman, projektledare på Öresundteknik.

Jimmy Roth och Fredrik Björklund, Elektroskandia samt Markus Fohrman, Öresundteknik.

Säljare med elkunskap
Malmöföretaget Öresundteknik är ett installations- och serviceföretag med mångårig kompetens inom flera områden, med fokus på el, automation, ventilation och kyla. Man erbjuder dessutom tjänster inom fastighetsskötsel och service.

-Företaget består idag av 28 elektriker och tre projektledare. Vi jobbar ofta med nyproduktion av till exempel kontor, skolor och lägenheter och har också en del styrobjekt. Marknaden är för oss bra just nu och vi har nu fått in några stora uppdrag så vi har fullt upp, säger Markus och fortsätter:

-Vi började arbeta med Elektroskandia mer intensivt för ungefär ett år sedan. Vi ville ha ett alternativ för inköp av elmateriel och vi har inte blivit besvikna. Leveranser får vi dagen efter vi beställt, priserna är mycket konkurrenskraftiga och de har kompetenta säljare med elkunskap, vilket är viktigt. Vi har ett bra samarbete och har bland annat kontakt med tekniske innesäljaren Jimmy Roth. En stor fördel är att Elektroskandia har god kontakt med alla leverantörer och det räcker med att vi talar med Jimmy så tar han reda på vad vi behöver veta kring olika produkter och lösningar. Det spar många timmar för oss. Sen vi började fördjupa vårt samarbete under förra året har det blivit att vi nu beställer allt mer elmateriel hos Elektroskandia.

-Vi var med och levererade en del i slutet av den första etappen på Beddinge Beach och nu till Ängshusen levererar vi det mesta till projektet, från belysning, apparater och kabel till installationsmateriel. Jag har en nära kontakt med dem, ger support samt stöttar om de har några frågor. Öresundteknik ökar hela tiden sina inköp hos oss, vilket är ett gott betyg på vårt fina samarbete, säger Jimmy Roth.

Tajt tidplan
Just nu är man inne i slutfasen då det gäller installationerna i Ängshusen och det gäller att man håller tidplanen.

-Ja, den stora utmaningen är tidsaspekten. Det är tidig inflyttning så det gäller att vi snabbar på med installationsarbetet i fastigheterna. Att vi kan få leveranser av elmateriel i tid, är faktiskt A och O i det här projektet. Då känns det tryggt att ha Elektroskandia som partner. Vi är mycket nöjda med vårt samarbete och jag sitter faktiskt just nu och skriver på en offertförfrågan till Jimmy för ett nytt stort projekt.

Se filmreportage från projektet här:

6 -24 Snabba leveranser till strandnära bostadsområde on Vimeo.