Joakim Becker, Elektroskandia och Chris Strandell, ELKO på besök i en av lägenheterna där de inspekterar hörnboxen i köket.

Renvit från ELKO till 200 lägenheter

När Solporten Fastighets AB genomförde ett ombyggnadsprojekt på cirka 200 lägenheter i Solna var ett av kraven att man ville ha alla strömbrytare, vägguttag etc. av fabrikat ELKO och serien ELKO RS renvit. Rödjares Elektriska utförde all elinstallation i det omfattande projektet, som pågått under närmare tre års tid.

För ungefär tre år sedan fick Rödjares Elektriska uppdraget av Solporten att i samband med ett stambyte i kvarteret Flundran 4 på Råsundavägen i Solna utföra all elinstallation i fastigheterna.

-Det gällde tre hus med totalt cirka 200 lägenheter och det innebar att demontera all gammal el och installera nytt. Ett omfattande projekt och det största vi genomfört hittills, säger Jonas Berg, ledande montör på Rödjares Elektriska.

Solporten äger cirka 25 bostadsfastigheter, där merparten är belägna i Solna med cirka 600 hyreslägenheter. Företaget vill erbjuda den modernitet och standard som nuvarande- och kommande hyresgäster förväntar sig av ett bra boende och har därför en ombyggnadsplan för varje fastighet.

Bästa erbjudandet från Elektroskandia
Projektledare på Rödjares Elektriska ritade upp ett förslag på ny projektering som byggherren sen fick godkänna.

-Med projekteringen som underlag gick vi ut till alla grossister och tog in offerter på elmateriel. Vi antog Elektroskandias offert då de hade det bästa erbjudandet vad gäller leveranstider, priser etc. Jag jobbar ofta ihop med Elektroskandia där jag främst har kontakt med deras utesäljare Joakim Becker. Bland fördelarna med dem är att de har ett stort utbud och mycket materiel på lager så vi kan få leverans morgonen efter beställning. Dessutom har de bra kabelpriser, säger Jonas.

ELKO RS renvit ett krav
Till det här projektet har Elektroskandia levererat det mesta. Det enda kravet från beställaren då det gällde materiel var att alla apparater, så som strömbrytare, vägguttag etc. skulle vara av modell ELKO RS renvit. Solporten hade gått över till dessa apparater med denna färg i andra fastigheter och man ville ha samma typ genomgående, då det underlättar vid framtida kompletteringar.

-Jag gick igenom projektet och förutsättningarna med Rödjares Elektriska och tog sen även kontakt med Chris Strandell på ELKO, då det här var ett av de första projekten där vi levererade produkter från ELKO i renvit kulör, kommenterar Joakim Becker.

Det är stor skillnad i färgnyans mellan fjällvit, till vänster, och renvit.

Renvit ny standard i svenska hem
Den renvita kulören har allt mer även kommit att bli standard på övriga produkter och detaljer i svenska hem, som till exempel lister, dörrar, fönsterkarmar och inneklimatprodukter.

-Jag besökte Rödjares Elektriska och hade en genomgång med dem på de aktuella produkterna för projektet. Det här var faktiskt mitt första stora projekt där vår renvita serie användes. Inom ELKO har vi sedan dess gjort en stor transformering från den tidigare kulören fjällvit till renvit, som är det som gäller nu för tiden, säger Chris Strandell, utesäljare på ELKO.

-Vi kör nu även ELKO:s renvita apparater i de flesta av våra andra projekt. Den kulören är mer ”clean” och gulnar inte med tiden. I kvarteret Flundran 4 har vi monterat ELKO RS renvita strömbrytare, vägguttag, nätverksuttag, hörnboxar i köken etc. i samtliga lägenheter. En stor fördel med ELKO:s apparater, inte minst vid så här omfattande projekt, är att det går snabbt att installera, med snabbplintar för mer än två kablar, säger Jonas Berg och fortsätter:

- Leveranser av materiel och installationer har gått som planerat och det omfattande projektet är nu klart. Solporten är nöjda med resultatet och vi fortsätter nu med nästa ombyggnation och renovering för dem, i Huvudsta.

Större lansering framåt sommaren
På Elektroskandia är Arne Westin, produkt- inköpsansvarig Installation & Strömfördelning, en av de ansvariga kring samarbetet med ELKO.

-ELKO är en av våra stora leverantörer, framför allt när det gäller strömbrytare, vägguttag och övriga apparater. Deras apparatdosa Flexi+ är en annan populär produkt, som vi säljer mycket av. ELKO har produkter av hög kvalitet, de är väldigt innovativa och kommer ofta med nyheter såväl när det gäller installationsvänlighet som design. Vi för löpande samtal med ELKO kring allt ifrån produktintroduktioner till kampanjer och har ett nära samarbete som ständigt utvecklas, säger Arne.

Arne Westin, Elektroskandia och Linus Persson Ferm, ELKO.

I samband med att ELKO lanserade apparater i renvit kulör så har Elektroskandia växlat om till den färgen, i stället för fjällvit, i sina butiker. En stor del av ELKO:s sortiment, såväl renvit som svart kulör, finns lagerlagt i alla Elektroskandias butiker.

-Vi har ett bra samarbete med Elektroskandia, där bägge företagen drar åt samma håll och gärna hittar nya vägar framåt, såväl när det gäller produkter som inköp. Elektroskandia är väldigt lyhörda, inte minst då det gällt vårt sortimentsskifte från fjällvita till renvita apparater. De var faktiskt den första grossisten som lyfte fram våra nya kulörer, renvit och svart på bred front. Vi ser nu närmast fram emot att ta samarbetet vidare med en större lansering, som vi har en gemensam strategi kring, framåt sommaren, säger Linus Persson Ferm, key account manager Distribution ELKO.

Se film från projektet här:

5 -24 Renvit från ELKO till 200 lägenheter on Vimeo.