Förmontering av ledningsstolpe vid byggnationen av ett nytt 400 kV-ställverk i Ligga utanför Jokkmokks kommun.

Leverans till ny stamnätstation i Norrbottens län

På uppdrag av Svenska Kraftnät ansvarar Vattenfall Services för byggnationen av ett nytt 400 kV-ställverk i Ligga, utanför Jokkmokks kommun. Som samarbetspartner till Vattenfall Services levererar Elektroskandia en betydande del av den materiel som krävs till det stora projektet.

På den norra sidan av Luleälven, på Vattenfalls kraftstationsområde, ligger den befintliga stationen Ligga PK3, som består av en vattenkraftstation och ett 400 kV-ställverk.

-PK3 400 kV-ställverk kommer delvis att rivas när vi är klara med det nya ställverket, UT272, som kommer att ligga på södra sidan älven med Svenska Kraftnät som huvudman. Ställverket i PK3 har varit i drift sedan 1955 och är delvis ombyggt genom åren men har nu uppnått sin tekniska livslängd. Projektet innebär dessutom att vi stärker upp överföringar på nätet i området, ökar driftsäkerheten och möjliggör högre effektuttag, säger Leif Johansson, projektledare på Vattenfall Services.

Leif Johansson är huvudprojektledare för stationsprojektet och dessutom ingår i Vattenfall Services organisationen ett antal delprojektledare för mark, bygg, ledningsåtgärder, administration, siteansvarig och inköp.

-Vi har en jättebra projektorganisation och det här är verkligen ett teamwork där alla är delaktiga och bidrar till att vi får ett bra slutresultat, säger Leif.

Industrisatsningar i norr
Det pågår just nu flera liknande stationsprojekt uppe i norra Sverige, dels beroende på den tekniska livslängden hos stationerna dels på grund av de stora industrisatsningarna i regionen.

-I vår bransch finns det hur mycket som helst att göra här uppe. Det enda problemet är att det finns för lite folk med rätt kompetens, kommenterar Leif.

Det nya ställverket i Ligga blir ett dubbelbrytarställverk med 8 ledningsfack, 1 reaktorfack, 1 sektioneringsfack och med 2 brytare till respektive fack. Det kommer även finnas reservplatser i ställverket för att kunna ansluta fler ledningar vid behov.

-Ställverket kommer uppta en yta om cirka fyra hektar, ett stort område som också innebär mycket markarbete. Vi kommer även uppföra en ny kontrollbyggnad på området och dessutom är det hög säkerhetsklassning på anläggningen med byggnation av stängsel runt området, installation av övervakningskameror etc, säger Leif och fortsätter:

-Det passerar en massa ledningar där ställverket ska byggas vilket medför ganska omfattande ledningsåtgärder. Vi kommer bland annat komplettera med 13 st nya ändstolpar och vinkelstolpar, för omläggning av linor i stationen och dessutom 5 st temporära stolpar som sätts upp för att vi ska kunna jobba under tiden. 14 st befintliga stolpar kommer även rivas i samband med åtgärderna.

Leif Johansson, projektledare på Vattenfall Services.

Materialbeställningar i tid
Vattenfall Services skrev kontrakt för projektet i slutet av 2023 och det beräknas pågå i olika etapper för att slutbesiktigas i oktober 2026.

-Även om det kan synas som en lång tidsperiod var det viktigt att starta tidigt. Vi fick sätta full fart från början och komma igång med materialbeställningar av allt tidskritiskt materiel och knyta till oss underentreprenörer. Det var också viktigt att snabbt skriva ”letter of intent” och låsa upp produktionen hos vissa av materialleverantörerna, framhåller Leif.

Snart komplett sortiment inom 400 kV
Vattenfall Services har avtal med Elektroskandia, som är en viktig samarbetspartner i såväl små som stora projekt. I detta projekt är det Victor Philip, affärsansvarig Transmission på Elektroskandia som främst är involverad i kontakterna mellan företagen.

-Det här är ett av de första 400 kV-projekt vi levererar till! Vi har snart ett komplett sortiment inom 400 kV och ser här en jättestor marknad. Nätbolagen ökar sina investeringar, för att säkra och öka kapaciteten i nätet. Det är även mycket nybyggnation av överföringsmöjligheter, för att ge möjligheter för industrier att växa. Därför har det varit viktigt för oss att komma in på området med kvalificerade produkter. I det här projektet var utmaningen de korta leveranstiderna och vi fick därför ha en nära dialog med våra leverantörer och välja dessa utefter deras leveranskapacitet. Men det har fungerat bra och vi har kunnat förse Vattenfall Services med det materiel som behövts i god tid, säger Victor Philip.

Victor Philip, affärsansvarig Transmission på Elektroskandia

Stora mängder materiel
Materialleveranserna startade i maj och det är stora mängder som går åt till projektet. Elektroskandia levererar bland annat jordningslina , kapad på överenskomna längder på 1000-meters trummor, kedjeinfästningar, fotsteg till stolpar, tillbehör med mera.

-Elektroskandia ger bra rådgivning och dessutom har de träffsäkra leveranser. Det är mycket sällan förseningar och deras ordererkännanden håller vanligtvis som utlovat. Nu hoppas vi på en sen och mild vinter här uppe. Det gäller att vara så effektiv man kan och köra hårt under barmarksäsongen, då det är ett kort fönster då det är tjäl- och snöfritt. Därför är det extra viktigt att ha ordning på beställningar och materielleveranser, säger Leif Johansson.

Se filmreportage från projektet här!